شناسهٔ خبر: 93978 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسى سازمان بنادر اعلام کرد:

اقدامات ویژه سازمان بنادر به منظور حرکت در مسیر "بنادر سبز"/ برنامه ریزی جهت برق رسانى ساحلى به شناورها در ٨ بندر کشور برای کاهش آلودگى هوا

محمد رضا الهیار عضو هیأت عامل و معاون مهندسى و توسعه امور زیربنایى سازمان بنادر و دریانوردى گفت: مطالعات استفاده از برق ساحلى براى شناورها به منظور کاهش آلودگى هوا در ٨ بندر کشور مدنظر قرار گرفته و در گام نخست مطالعات ٣ بندر نهایى و به صورت پایلوت انتخاب شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله‌یار با اشاره به اینکه حرکت بنادر ایران در مسیر "بنادر سبز" به عنوان یکى از گام‌هاى اساسى و بسیار مهم از سوى این سازمان مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: این بنادر کمترین آلودگى زیست محیطى را دارند و در این راستا یکى از اقدامات مهم و در حال انجام، مقوله مربوط به برق‌رسانى کشتى‌ها است.

وى ادامه داد: این کشتى‌ها مى‌توانند شامل کشتى‌های مراجعه کننده به بنادر جهت تخلیه و بارگیرى یا شناورهای خدماتى باشند که در بنادر فعالیت کرده و یا شناورهایى که اقدامات مربوط به ایمنى دریایى را بر اساس وظایف حاکمیتى بر عهده دارند.

کاهش آلودگى زیست محیطى با برق‌رسانى از ساحل به شناورها

معاون مهندسى و توسعه امور زیربنایى سازمان بنادر و دریانوردى با اشاره به اینکه به طور عمده این کشتى‌ها در صورت فعالیت، همچون سایر وسایط نقلیه ممکن است آلودگى‌هاى ناشى از سوخت فسیلى را با خود به همراه داشته باشند، عنوان کرد: یکى از موضوعات در نظر گرفته شده به منظور کاهش آلودگى هوا مربوط به این کشتى‌ها که در حوضچه بندر قرار دارند این است که از برق مربوط به ساحل استفاده کنند تا آلودگى کمترى ایجاد شود.

اله‌یار بیان کرد: در این راستا مطالعاتى از سوى سازمان بنادر و دریانوردى انجام شد و توصیه‌هاى سازمان جهانى دریانوردى (آیمو)، اتحادیه بنادر و لنگرگاه‌ها و انجمن زیرساخت‌هاى مهندسى دریایى (پیانک)مورد توجه قرار گرفت.

انجام مطالعات مربوط به برق‌رسانى شناورها در ٨ بندر کشور

وى با اشاره به اینکه کاهش آلودگى زیست محیطى در بنادر کشورهاى پیشرفته مدنظر قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه این رویه به طور ویژه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردى قرار گرفته و مطالعات مربوط به برق‌رسانى به شناورها در ٨ بندر کشور شامل بنادر انزلى، امیرآباد، نوشهر، خرمشهر، آبادان، بوشهر، شهید باهنر و بندر لنگه آن مدنظر قرار گرفته است و مطالعات مربوط به سه بندر نوشهر، امیرآباد و باهنر به اتمام رسیده و با تصمیم هیات عامل سازمان بنادر به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

 معاون مهندسى و توسعه امور زیربنایى سازمان بنادر و دریانوردى ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حفظ محیط زیست دریایی و ساحلی پیشگام بوده و امیدواریم روز به روز شاهد افزایش نقش مجموعه دریایى و بندرى کشور در این حوزه باشیم.

پیشرو بودن ایران در حوزه مهندسى دریا، سواحل و بنادر منطقه

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اله‌یار با تاکید بر اینکه ایران جزء کشورهاى پیشرو در منطقه تلقى مى‌شود که قرار است مقوله برق‌رسانى به شناورها از طریق برق ساحلى را مدنظر قرار دهد، عنوان کرد: هر چند این اقدام در بنادر پیشرفته دنیا مدنظر قرار گرفته، اما در منطقه از سابقه کمى برخوردار است و امیدواریم ایران همچنان در حوزه مهندسى دریا، سواحل و بنادر  پیشرو باشد.