شناسهٔ خبر: 94000 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان خبر داد:

استان کرمان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه راهداری جاده‌ای / اجرای طرح "راهداری محوری" در استان با حضور ۶۴ تيم عملیاتی/تحت پوشش قرار گرفتن بيش از ۲۵۰۰كيلومتر راه‌های استان در این طرح

علیخانی-راهداری کرمان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان از زیر پوشش قرار گرفتن ۲۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان در طرح راهداری محوری خبر داد.

سيدعلی حاج سيدعليخانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه استان كرمان به عنوان بزرگترين استان كشور بيش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ كيلومتر راه آسفالته را در خود جای داده است و دومين شبكه طويل راه در كشور محسوب می‌شود، گفت: از اين مقدار بيش از هزار و ۹۴۰ كيلومتر بزرگراه و هزار و ۹۲۰ كيلومتر راه اصلی است كه در مجموع حدود ۲ هزار و ۵۴۰ كيلومتر از بزرگراه‌ها و راه های اصلی استان ماهيت شريانی دارند و به دليل كاربری راه‌های شريانی و نقش مهمی كه در شبكه حمل و نقل كشور بازی می‌كند نيازمند توجه بيشتری در حوزه نگهداری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ماشين‌آلات و امكانات راهداری استان در شهرستان‌ها و راهدارخانه‌ها مستقر و در حوزه جغرافيايی همان شهرستان مشغول فعاليت‌های راهداری هستند.

حاج سیدعلیخانی افزود: با توجه به اينكه امكانات موجود پاسخگوی حضور همزمان نيروهای راهداری در تمام محورها نیست، لذا در راستای اولويت‌بندی وظایف و رضايتمندی بيشتر كاربران راه، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای طرح راهداری محوری را كه از اول ارديبهشت تا پايان مردادماه سال جاری تعريف شده است، به استان ها ابلاغ کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اضافه کرد: در اين طرح نيازهای راه‌های شريانی مهم و دارای اولويت از طريق بازديد محلی توسط گروه مميزی شناسايی شده و بعد از تهيه برنامه زمان‌بندی با تجميع نيروها و ماشين‌آلات راهداری استان، به صورت محوری، عمليات راهداری ضروری مسير، كه شامل ۱۱ عنوان تعريف شده است، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان كرمان نيز طرح راهداری محوری از ابتدای ارديبهشت ماه سال جاری در كريدور اصلی شمال-جنوب كشور يعنی محور تهران-بندرعباس، حدفاصل شهرستان‌های سيرجان، شهربابک، انار و چندين مسير شريانی ديگر آغاز شده است.

حاج سیدعلیخانی بیان کرد: جهت عملياتی شدن طرح راهداری محوری در استان كرمان حدود ۳۹۰ دستگاه ماشين آلات سنگين، نيمه سنگين و سبک به همراه ۴۰۵ نفر نيروی راهداری در قالب ۶۴ تيم عملياتی به كار گيری شده‌اند كه ۱۱ اقدام اساسی را مطابق با نياز و اولويت راه در دستور كار خود قرار داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اشاره کرد: اهم اقدامات انجام شده در این طرح شامل لكه گيری و درزگيری و حذف چاله‌های آسفالت، پاكسازی شانه و حريم راه، تعريض و رفع افتادگی شانه راه، اصلاح، تعمير و رنگ آميزی تابلوهای جاده‌ای و حذف تابلوهای نادرست اضافی، تميز كردن و تخليه كانال‌های هدايت آب دو طرف مسير و تكميل و احيای خط كشی مسير است.

وی توضیح داد: با توجه به طول زياد راه‌های شريانی استان كه بيش از ۲ هزار و ۵۴۰ كيلومتر است در اولويت اول بزرگراه‌های دارای تردد سنگين حمل بارهای ترانزيتی و در اولويت بعدی ساير بزرگراه‌های استان و در نهايت راه‌های اصلی استان در طرح راهداری محوری پوشش داده می‌شوند.

حاج سیدعلیخانی تشریح کرد: توسط سازمان راهداری سامانه جامعی جهت رصد عمليات راهداری جاده‌ای كشور تعريف شده است كه گزارش عملكرد استان‌ها به صورت هفتگی در اين سامانه وارد شده و در نهايت ارزيابی استان‌ها بر اساس گزارشات هفتگی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اذعان کرد: خوشبختانه علی رغم كمبود اعتبارات و فرسودگی تجهيزات و ماشين آلات راهداری، در سال گذشته استان كرمان يكی از استان های پيشرو در حوزه راهداری جاری بوده است كه انتظار می رود در سال جاری نيز با انجام اقدامات زودبازده و كم هزينه در استان طرح راهداری محوری منجر به ارتقای سطح ايمنی جاده ها و در نهايت كاهش تصادفات و افزايش رضايتمندی كاربران راه شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جا دارد به تمامی راهداران پرتلاش كه علی رغم شيوع بيماری كرونا به صورت مستمر جهت حفظ ايمنی و رفاه حال مردم در محورها حضور دارند خداقوت و خسته نباشيد عرض كنم و برای تمام آن ها آرزوی سلامتی و توفيق خدمت داشته باشم.