شناسهٔ خبر: 94044 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان خبر داد

نصب ILS جدید فرودگاه اهواز در نیمه دوم سال

رزاز-مدیرکل فرودگاه های خوزستان مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان از نصب سامانه ILS جدید فرودگاه اهواز در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

سید مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای نصب سامانه کمک ناوبری جدید ILS در فرودگاه شهید سپهبد سلمیانی اهواز خبر داد و گفت: سامانه جدید، جایگزین سامانه قدیمی ILS این فرودگاه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه نیز از نوع ILS CAT I است، افزود: اکنون فندانسیون‌ریزی و احداث بنای سامانه انجام شده است، اما با توجه به وضعیت قرمز کرونا و همچنین افزایش دما در فصل تابستان، نصب آنتن‌های سامانه به مهرماه موکول شده است.

رزاز افزود: با کاهش دما، این سامانه ظرف یک ماه تا ۴۵ روز نصب شده و پس از انجام وارسی توسط فلایت‌چک آماده بهره‌برداری خواهد بود. 

گفتنی است این سامانه پیش از افزایش نرخ ارز به قیمت ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خریداری شده و عملیات عمرانی احداث پایه و نصب آن نیز حدود ۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. ILS یا سامانه فرود مبتنی بر تجهیزات (Instrument Landing System) یک سامانه کمک ناوبری است که هواپیما را در شرایط دید کم به علت شرایط بد آب‌وهوایی یا پرواز در شب به سمت فرودگاه راهنمایی می‌کند. ILS CAT I امکان نشست و برخاست هواپیماها در دید افقی بیش از ۸۰۰ متر را فراهم می‌کند، البته حداقل دید افقی لازم برای نشست و برخاست با کمک این سامانه در تلفیق با سایر سامانه‌های کمک ناوبری کاهش خواهد یافت.