شناسهٔ خبر: 94046 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به جمهوری آذربایجان تاکید کرد:‌

ظرفیت‌های تجاری ایران و آذربایجان با فعال شدن راه‌آهن تبریز-نخجوان گسترش می‌یابد/ضرورت ارتقای بهسازی پایانه مرزی جلفا

بازدید وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای بهسازی پایانه مرزی جلفا بر تلاش و علاقمندی دو کشور ایران و آذربایجان برای گسترش همکاری‌های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که امروز ۱۸ خرداد به جمهوری آذربایجان سفر کرده است درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسای در تعامل با کشور آذربایجان و همچنین اهداف سفر خود به ارایه توضیح  پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد گسترده‌ای به گسترش همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور دوست و همسایه آذربایجان با پیشینه‌ مشترک فرهنگی بین دو ملت و دو کشور دارد، گفت: اراده مصمم و همت فراوانی بین رهبران دو کشور برای گسترش روابط وجود دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در همراهی با شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از مناطق مرزی جلفا و دیگر مناطق بازدید به عمل آمد، توضیح داد: امروز از مناطق مختلف بازدید می‌کنیم و ارزیابی مشترک انجام می‌دهیم. همچنین، در ارزیابی‌ها، فرصت‌های توسعه تبادلات و زیرساخت‌های حمل و نقل به صورت موثر برای ایجاد قابلیت همکاری‌های تجاری و لجستیکی در قالب کریدورهایی شمال و جنوب، علاوه بر کریدور آستارا، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته اسلامی، با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، فعال کردن راه‌آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه در برنامه است که از این طریق در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان فرصت‌های متنوع و بیشماری دارند که می‌تواند در کریدورهای دریای سیاه و خلیج فارس نقش موثری ایفا کنند، تاکید کرد: تلاش برای تحقق این فرصت‌ها، جزو علاقمندی‌های دو کشور ایران و آذربایجان است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر شاهین مصطفی‌اف به ایران و سفر خود به باکو،  بتواند نقطه عطفی برای شناسایی کاستی‌ها و فرصت‌های مشترک سرمایه گذاری‌های دو کشور باشد.

اسلامی تصریح کرد: باید از این فرصت‌ها و مذاکرات استفاده کنیم و زیرساخت‌های حمل و نقلی خود را ارتقا دهیم.

همچنین امروز ۱۸ خرداد، محمد اسلامی در بازدید از پایانه مرزی جلفا، خواستار تلاش برای بهسازی و نوسازی این پایانه جهت تسهیل تردد در هر دو بخش مسافری و خودرویی شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای پایانه مرزی جلفا برای توسعه روابط با همسایگان، تحقق این مهم را مستلزم هم افزایی نهادهای مسوول برای ارتقای سطح کیفی خدمات ارایه شده در آن دانست. اسلامی هفته قبل نیز از پایانه مرزی نوردوز در مرز کشورمان با جمهوری ارمنستان بازدید کرد.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح امروز ۱۸ خرداد به منظور دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره توسعه روابط دوجانبه، وارد جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز شد.  اسلامی بعد از دیدار و مذاکراه با همتایان آذری خود، برای مذاکرات بیشتر جلفا را به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان ترک می‌کند.

پایانه مرزی جلفا، مرز مشترک بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان است که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد. این پایانه مرزی با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد ارس، مزیت‌های فراوانی برای تاجران و تولیدکنندگان ایجاد کرده و ساماندهی آن در مرز نخجوان و سطح مبادلات و ترانزیت خارجی فیمابین، به این پایانه مرزی اهمیت ویژه‌ای بخشیده است.