شناسهٔ خبر: 94239 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی

رویکرد وزارتخانه توسعه منابع مدیریت با نگاه به داخل است/ شایسته‌سالاری؛ ملاک نصب و ارتقای مدیران

نعمت الله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی شایسته‌سالاری را ملاک نصب و ارتقای مدیران دانست و گفت: رویکرد وزارتخانه توسعه مدیریت با نگاه به داخل سازمان است.

نعمت‌الله ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دوره‌های ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران این وزارتخانه گفت: در بررسی‌هایی که در بدو ورود به این مجموعه انجام شد، احساس کردیم در بانک اطلاعاتی مدیران خلا وجود دارد که این خلا بر انتخاب و انتصاب مدیران صف و ستاد بر اساس شایسته‌سالاری، اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای رعایت شایسته‌سالاری در نصب و ارتقای مدیران، الزامات قانونی وجود دارد و قوانین بالادستی مثل قانون مدیریت خدمات کشوری، سیاست‌های بالادستی نظام اداری ... نقشه راه اصلاح نظام اداری و ... مسیر را روشن می‌کند. ما با دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پیگیری ایجاد این بانک اطلاعاتی، پیشنهاد ایجاد این بانک و طرخ ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران را تهیه کردیم. این پیشنهاد در شورای راهبری توسعه مصوب و مقرر شد در بخش توسعه منابع انسانی و مدیریت شایسته سالاری مدنظر قرار بگیرد.

ترکی افزود: ابتدا یک بانک اطلاعاتی را بر پایه خود اظهاری مدیران پایه و میانی وزارتخانه تهیه کردیم و از بین افرادی که در این اقدام شناسایی شدند، حدود ۲۶۰ نفر در دوره‌های ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران شرکت کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخشنامه‌های ابلاغی چند شاخص اصلی برای سنجش شایستگی مدیران در نظر گرفته شده است، گفت: دانشگرایی و شایسته سالاری در نصب مدیران، شاخص‌های اختصاصی و صلاحیت اخلاقی و رفتاری از جمله شاخص‌هایی بود که در این دوره مدنظر قرار داشت. این اقدام با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مدیران قوی نهایتا نهایتا منجر به حفظ سرمایه انسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، سنجش شاخص‌های اختصاصی و عمومی و شرکت در آزمون‌های تخصصی، امروز به ۳۶ نفر رسیدیم که پس از آزمون جامع رتبه‌های خوب و خیلی خوب و عالی دریافت کرده بودند. در آینده از هرکدام از این مدیران بر مبنای تخصص و تعهد و سنجش در آزمون استفاده خواهد شد.

ترکی تهیه یک بانک اطلاعاتی از مدیران قوی را خروجی این طرح شمرد و گفت: در این بانک اطلاعاتی مدیران در بخش‌های مختلف دستگاه و وزارتخانه  شناسایی شده‌اند و هرگاه مجموعه نیاز به مدیران جدید داشت، از این مدیران استفاده شده و نیاز نیست از مدیران خارج از مجموعه استفاده شود. درواقع وزارتخانه هرگاه اراده کند، می‌تواند از همین بانک اطلاعاتی استفاده کرده و مدیران آموزش دیده را منصوب کند.

وی افزود: ایجاد انگیزه بین مجموعه پرسنل با ایجاد این چشم انداز که نگاه ما نگاه توسعه منابع انسانی داخلی مجموعه وزارتخانه است، دیگر خروجی این دوره‌ها است.