شناسهٔ خبر: 94264 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد:

اجرای طرح "راهداری محوری" در ۶۱۵ کیلومتر از راه‌‌های جنوب سیستان و بلوچستان/ کمبود پرسنل راهداری و عمر بالای ماشین‌آلات چالش بزرگ در اجرای این طرح/ رفع ۸ نقطه حادثه‌خیز در سال ۱۴۰۰

جلال الدین قادری.jpeg مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: طرح راهداری محوری با توجه به اعلام سازمان راهداری از ابتدای اردیبهشت ماه در استان شروع شده و تا اول تیر ماه ادامه دارد.

قادری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح راهداری محوری با توجه به اعلام سازمان راهداری از ابتدای اردیبهشت ماه در استان شروع شده و تا اول تیرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: این طرح در دو کریدور اصلی جنوب به شمال در محور چابهار-ایرانشهر-خاش در حدود ۴۱۰ کیلومتر و شرق به غرب در محور ساری-چابهار-جاسک در ۲۰۵ کیلومتر که جز راه‌های شریانی استان است اجرا می‌شود.

قادری افزود: ۴۳۰ نفر پرسنل راهدار و ۱۸۰ دستگاه ماشین‌آلات در طرح راهداری محوری در بخش جنوب سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: فعالیت‌هایی که در این طرح در بخش ایرانشهر انجام گرفته شامل لکه‌گیری و حذف چاله و خرابی آسفالت ۱۸۰۰۰ متر مربع، تسطیح حریم راه و شیب شیروانی ۷۸۰۰۰ متر، پاک‌سازی شانه و حاشیه راه ۳۹۹ کیلومتر، اصلاح و تعریض شانه راه ۵۵ کیلومتر، اصلاح، تعمیر و رنگ‌آمیزی پایه تابلوها و تجهیزات روشنایی ۵۵۲ عدد، تخلیه قنوها و آبروها ۱۳۰ مورد، شست‌وشو و رنگ‌آمیزی نرده پل‌ها، ابنیه فنی و دیواره‌ها ۱۰۶ مورد، تکمیل و احیای خط‌کشی با اولویت خط میانی ۱۵۶ کیلومتر، تعمیر پل‌ها، اصلاح و پاک‌سازی دستک‌ها و دیواره هدایت آب ۹۶ مورد، تعمیر و پاک‌سازی نرده‌های پل و درزهای انبساط ۳۶ مورد، تعمیر و اصلاح سیستم روشنایی تونل‌ها ۸ کیلومتر، تعمیر و اصلاح روشنایی نقطه ای ۱۱۳ مورد، ریزش‌برداری ۱۴۰۰۰ متر مکعب، نصب علائم ایمنی ۱۳۴ مورد، نصب چشم گربه‌ای ۱۶۰ عدد، بوته‌کنی ۸۰ کیلومتر، بازگشایی محورهای روستایی ۱۰۰ کیلومتر و امدادرسانی در سیل ۵ مورد است.

وی بیان کرد: چالش‌های ما در راهداری جنوب سیستان عمر بالای ۴۰ سال ماشین‌آلات و فرسودگی آن‌ها و هم‌چنین کمبود پرسنل راهداری با داشتن ۱۲۰۰۰ کیلومتر راه در این بخش از استان است.

قادری اشاره کرد: طرح راهداری محوری به صورت امانی با اعتبارات جاری راهداری ایرانشهر انجام می‌شود و هیچ اعتبار جداگانه‌ای به این طرح اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حفظ و نگه‌داری راه‌های پرتردد و شریانی منطقه ایرانشهر از اهداف اصلی ما در اجرای طرح راهداری محوری در جنوب سیستان است.

وی در پایان تصریح کرد: طرح‌های مهم راهداری جنوب سیستان در سال ۱۴۰۰ رفع نقاط پرحادثه در ۸ نقطه و حفظ رویه آسفالت محورهای منتهی به بندر چابهار است که بار ترافیکی سنگینی در راهداری منطقه ایرانشهر دارد و مهم‌تر از همه حفظ علائم ایمنی و خط‌کشی‌های موجود در راه‌های جنوب استان سیستان است.