شناسهٔ خبر: 94294 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی:

ارتقای فرهنگ سازمانی و افزایش بهره‌وری جز با انجام کار تخصصی حاصل نمی‌شود/ نتیجه پایبندی به شاخص‌های فرهنگی تسریع در روند توسعه خواهد بود

قاسم بی نیاز رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی افزایش بهره‌وری را در گروی ارتقای فرهنگ سازمانی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید قاسم بی‌نیاز، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در نشست شورای فرهنگی این وزارتخانه با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ سازمانی در وزارت راه و شهرسازی گفت: ارتقای فرهنگ سازمانی و افزایش بهره‌وری جز  با انجام کار تخصصی و انجام پروژه‌های مبتنی بر کار تخصصی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ مقام معظم رهبری در مشورت با مجمع تشخیص سیاست‌های کلی اصلاح نظام اداری را ابلاغ کردند. این سیاست‌ها ۲۶ بند است و بند اول آن نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است. این نشان می‌دهد که مهم‌ترین موضوع این ابلاغیه فرهنگ سازمانی است.

بی‌نیاز با اشاره به سابقه پیگیری سیاست‌های کلی اصلاح نظام اداری در کشور گفت: در کشور ما قبل از دولت احمدی‌نژاد این مسائل در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌ها دنبال می‌شد، اما در دوران او شورای فرهنگی دستگاه های اجرایی تشکیل شد. با روی کار آمدن روحانی همه دستگاه‌های اجرایی طبق ابلاغیه‌هایی موظف به اجرای پروژه‌های فرهنگ سازمانی شدند. یعنی موظف شدند ابتدا یک آسیب شناسی از وضع موجود انجام داده و پس از آن ترسیم راه انجام دهند که چطور باید موضوعات فرهنگی را در دستگاه های اجرایی ارتقا یا اصلاح کرد.

وی ادامه داد: شاخص‌هایی چون انضباط کاری، مسئولیت پذیری، وجدان کاری، کار گروهی، اخلاق اداری، تعلق سازمانی، حقوق شهروندی، پاسخگویی و بسیاری موارد دیگر فرهنگ اداری را تشکیل می‌دهند که نهایتا پایبندی به همه این شاخص‌ها افزایش بهره‌وری سازمانی و تسریع در روند توسعه را نتیجه می‌دهد. 

این عضو شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی افزود: در ادامه نظام‌نامه اجرای فرهنگ سازمانی از دولت ابلاغ و شاخص‌ها نیز در این ابلاغیه مشخص شد. البته هر سازمانی هدف‌گذاری خاص خود را دارد و می‌تواند شاخص های خود را احصا کند، اما اگر همین شاخص‌ها نیز اجرا شود کار بزرگی اجرا شده است. ما می توانیم جزو دستگاه‌هایی باشیم که این پروژه را به سرانجام رسانده‌اند.

وی در انتها گفت: بعد از دوران کرونا آسیب زیادی به روند کار اداری در کشور وارد شده است و متاسفانه برخی دورکاری را با مرخصی اشتباه می‌گیرند. این مسائل مربوط به وجدان کاری است که تحلیل رفته و باید احیا شود.