شناسهٔ خبر: 9447 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کلیات طرح جامع قزوین تصویب شد/ حناچی: تایید طرح جامع قزوین از ضروریات توسعه این شهر است

جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی کلیات طرح جامع شهر قزوین پس از بحث بررسی پیرامون موارد بحث‌برانگیز آن در سومین مرحله جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي و شهرسازی، طرح جامع قزوين به ریاست دکتر آخوندی وزير راه و شهرسازی و دبیری دکتر حناچی معاون شهرسازی و معماری با حضور مهندس مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی و مهندس اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل، همچنین مهندس حبیبی معاون امور عمرانی استاندار، شهردار قزوین و اعضای شواریعالی شهرسازی معماری ایران تشکیل و کلیات طرح جامع شهر قزوین را با انجام پاره‌ای اصلاحات به تصويب رسيد.

مدیرکل راه و شهرسازی با اعلام این خبر عنوان کرد: در این جلسه موارد بحث برانگیز در این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به جلساتی که پیش از این برگزار شده بود، نکات مورد مناقشه با نگاه مثبت ارزیابی و بررسی شد.

مانی فر ضمن ارایه توضیح در خصوص نکات برجسته طرح و موارد خاص آن بر ضرورت تصمیم‌گیری در این خصوص تاکید کرده و افزود: موقعیت مکانی شهر و قرار گرفتن در مسیر شریان‌های اصلی کشور، شهرهای صنعتی، تعداد دانشجویان و جمعیت روزافزون شهر و همچنین نزدیکی به پایتخت، قزوین را در مسیر رشد و توسعه ی روزافزون قرار داده و عدم تصویب طرح جامع شهر مشکلات و موانع جبران ناپذیر به بار خواهد آورد.

مهندس اسماعیلی، مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل جزییات مطرح شده در این جلسه را عنوان کرده و در خصوص توسعه شهر قزوین در شمال آزاد راه اظهار داشت: با توجه به درخواست مطرح شده و دیدگاه اداره کل راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری توسعه شهر قزوین در شمال اتوبان با محوریت طرح‌های کلان، خدمات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مورد تایید قرار داد.

وی با اشاره به پابرجا بودن مصوبه پیشین در خصوص خیابان شهید انصاری شرقی نیز خاطرنشان کرد: وجود مسیر سواره‌رو در حد شریان محلی در این خیابان به تایید شورا رسیده و بنا شد طرح ویژه کارشناسی شده و آینده نگرانه‌ای که پس از اجرا بر ارزش و کارایی بافت موجود، افزوده و جایگاه تاریخی و گردشگری خیابان شهید انصاری را احیا کند، توسط شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی ایران با همکاری استان در قالب مسابقه تهیه شود.

این مسئول افزود: مراحل تصویب این طرح در کمیسیون ماده پنج استان مطرح شده و در صورت وجود مغایرت و ابهام با سایر حوزه‌ها از جمله میراث فرهنگی، موضوع به کمیته فنی شماره ۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع خواهد شد.

مهندس اسماعیلی در خصوص بلوار آیت الله خامنه‌ای اضافه کرد: مقرر شد برنامه‌ای در قالب طراحی شهری مصوب برای این بلوار تهیه شده و در قالب طرح تفصیلی مطرح شود.

اسماعیلی بیان داشت: نظر شورایعالی شهرسازی و معماری در حال حاضر بر تثبیت کاربری پادگان لشگر ۱۶ زرهی قزوین به صورت نظامی است. در صورتی که موضوع انتقال آن مطرح شود موارد مربوط به آن نیز به جریان خواهد افتاد.

وی یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه را احداث میدان میوه و تره بار شهر قزوین عنوان کرده و افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج استان در سال ۷۲ مقرر شده بود که مکانی برای ایجاد میدان میوه و تره‌بار در ضلع غربی قزوین و طرفین آزاد راه اختصاص یابد که بر اساس این واگذاری تملک‌هایی انجام شده و حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده بود.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی افزود: با توجه به کیفیت مناسب اراضی اختصاص یافته به این موضوع، در این جلسه شد طرح توجیهی در استان تهیه شده و با مسئولیت دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به وسعت مورد نیاز و مکان مناسب با در نظر گرفتن ملاحظات سازمان جهاد بازنگری‌هایی در طرح صورت گرفته و جهت تصویب ارایه شود.

اسماعیلی از اعلام موافقت شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با تثبیت برخی نواحی منفصل شهری اطراف قزوین با همین عنوان خبر داده و افزود: به این ترتیب با توجه به بررسی‌ها و توضیحات ارایه شده، انجام مکاتبات متعدد و اعمال بازنگری‌های کلی در یک دوره ۱۰ ساله و مطرح شدن در سه جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران کلیات طرح جامع شهر قزوین به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

همچنین معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: قزوین شهری در حال توسعه است و مهمترین ابزار برای این حرکت تصویب طرح جامع شهر با در نظرگیری اساس توسعه پایدار است.

پیروز حناچی اظهار کرد: تعیین تکلیف وضعیت طرح جامع شهر قزوین با توجه به موقعیت مکانی، جمعیت و اهمیت این شهر از اولویت‌های کاری شورایعالی شهرسازی و معماری است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر تایید کلیات طرح جامع شهر قزوین عنوان کرد: معلق بودن این طرح به صلاح استان و شهر نبوده و طرح و برنامه موجود نیز نیازهای امروز شهر را برآورده نمی‌کند. قزوین شهری در حال توسعه است و مهمترین ابزار برای این حرکت، تصویب طرح جامع شهر با در نظرگیری اساس توسعه پایدار است.

در این جلسه که به ریاست آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیری حناچی، مانی‌فر مدیرکل راه و شهرسازی و اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل، حبیبی معاون امور عمرانی استاندار، شهردار قزوین و اعضای شواریعالی شهرسازی معماری ایران نیز حضور داشته و موارد مورد بحث در طرح جامع شهر قزوین را مورد توجه قرار دادند.

گفتنی است با توجه به برگزاری جلسات و مکاتبات متعدد انجام شده و اعمال بازنگری‌های کلی، در این جلسه کلیات طرح به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید./

نظر شما