شناسهٔ خبر: 94474 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی

رونق و توسعه کریدورهای ترانزیتی در دولت تدبیر و امید

نقشه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه رونق کریدورهای ترانزیتی موجود و ایجاد کریدورهای ترازیتی جدید از جمله دستاورهای دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، موقعیت ژئوپولتیک ایران به عنوان چهارراه جهانی و نقطه اتصال غرب اروپا با شرق آسیا و جنوب خاورمیانه با شمال اروپا، باعث شده است که فرصت ویژه‌ای برای ایران از منظر کسب درآمد از محل ترانزیت و مشارکت در فرآیند تجارت بین‌المللی فراهم باشد. اما استفاده از این فرصت نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت قوی فرصت‌ها و تهدید‌های موجود است. وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، به منظور بهره‌گیری از این فرصت نسبت به تاسیس معاونت حمل‌ونقل به عنوان مرجع هماهنگ کننده حمل‌ونقل فرامدی اقدام کرده و با اتکا به این اقدام موفق به رونق کریدورهای ترانزیتی موجود و توسعه کریدورهای جدید شده است.

آنطور که معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در کتاب ۸ ساله این وزارتخانه گزارش کرده است، طی ۸ سال گذشته، کریدورهای موجود رونق یافته و کریدورهای جدیدی به مسیرهای ترانزیتی ایران افزوده شده است. 

به عنوان مثال تاسیس کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی میان ایران، هند و روسیه به امضا رسید، اما در دولت تدبیر و امید توانست با احداث مسیرهای ریلی مانند راه‌آهن تهران-رشت، رشت-کاسپن و زاهدان- چابهار، توسعه مسیرهای آزادراهی همچون آزادراه غدیر و کنارگذر شرقی اصفهان و توسعه بندر چابهار به تحقق نزدیک شود. کریدورهای تراسکا، عشق‌آباد، و اکو نیز هردو از جمله کریدورهایی هستند که ایران پیش از دولت تدبیر و امید به آن‌ها پیوسته بوده اما در این دولت با تبادل موافق‌نامه‌های گمرکی و تعرفه‌ای و مقررات زدایی از ترازیت فعال‌تر شده‌اند.

اما در این دولت کریدورهای ترانزیتی جدیدی نیز تاسیس شده‌اند. کریدور اتحادیه اوراسیا، تاسیس کریدور هند-ایران- افغانستان و کریدور خلیج فارس- دریای سیاه و کریدور ایران-افغانستان-ازبکستان از جمله کریدورهایی هستند که وجود آن‌ها مرهون دولت تدبیر و امید است.  از سوی دیگر، فرآیند تاسیس کریدورهای دیگری نیز در دولت تدبیر و امید شروع شده و هنوز ادامه دارد که از آن جمله می‌توان به کریدورهای ایران-عراق-سوریه و افغانستان-ایران-ترکیه اشاره کرد.

تاسیس دبیرخانه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی، پایش برنامه‌ها و اقدامات کشورهای منطقه در راه‌اندازی و توسعه کریدورهای ترانزیتی رقیب، ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور در چهارچوب دبیرخانه شورای ساماندهی و تاسیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله اقداماتی است که به منظور افزایش نقش آفرینی بین‌المللی در حوزه ترانزیت در دولت تدبیر و امید انجام شده است.