شناسهٔ خبر: 9449 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی خراسان رضوی تشریح کرد:

مشوق‌های وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی و بازآفرينی بافت‌های ناكارآمد

مسکن روستایی رئیس اداره عمران و بهسازی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، مجموعه مشوق‌‌های مالی و فنی فعالیت‌های تسهیل‌ساز وزارت راه و شهرسازی جهت تخصصی و تسریع کردن فعالیت‌ها و اقدامات بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهرها را تشریح كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدعلی منصوری با اعلام این خبر گفت: در پی تصویب و ابلاغ سند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف شهری توسط هیات دولت و تهیه و اعلام آئین‌نامه‌های اجرایی این سند، مجموعه اقدامات و برنامه‌هایی در ارتباط با پهنه‌های ناكارآمد شهرهای كشور از طرف وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی متعدد انجام گرفته یا در دست انجام است.

وی با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی نیز از طریق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان متولی اتخاذ سیاست‌ها و راهبری اقدامات مرتبط با ساماندهی و توانمندسازی این پهنه‌ها، در این مسیر بسیار فعال بوده است، افزود: یكی از مهمترین اقدامات این مجموعه پیگیری تصویب پرداخت تسهیلات بانكی برای ایجاد واحدهای مسكونی در بافت‌های فرسوده، ناكارآمد و سكونتگاه‌های غیر رسمی شهرهای كشور بود.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به اینكه بر اساس دستورالعمل اولیه ابلاغی بانك مركزی، موانعی جهت جذب بیشتر متقاضیان این تسهیلات از جمله یارانه ۹ درصدی سود تسهیلات و امكان اخذ ضمانت‌های متعدد توسط برخی از بانك‌ها وجود داشت، اخیراً با پیگیری‌های این وزارت‌خانه یارانه مصوبه به ۱۰ و ۱۲ درصد سود تسهیلات ارتقاء یافته است.

منصوری افزود: یارانه ۱۲ درصد اعلام شده ویژه سازندگانی است كه از تكنولوژی‌های نوین صنعت ساختمان برابر با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان استفاده کنند. علاوه بر آن پیگیری و پیش‌بینی ردیف ویژه تامین منابع مالی این یارانه در بودجه‌های سنواتی كشور از اقدامات مهمی بوده است كه برای رفع ابهام در این زمینه انجام شده است. ضمن اینكه الزام بانك‌ها به ترهین اسناد واحدهای مسكونی به عنوان تنها ضمانت تسهیلات از دیگر نتایج این پیگیری‌ها است.

وی با بیان اینكه اقدام دیگر این مجموعه برای تسهیل ساماندهی این پهنه‌ها ایجاد زمینه مطلوب ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به عرصه انجام فعالیت‌های ساماندهی و بازآفرینی، اعم از مدیریت و راهبری، اجرا، نظارت و انجام مطالعات است، اظهار داشت: با استفاده از ماده ۴ قانون احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، فضای انحصاری قبلی كه در اختیار كارگزاران محدوده ویژه استانی بود، شكسته و امروزه تمامی اشخاص و شركتهایی كه بتواند در كمیته ارزیابی ویژه استانی صلاحیت كسب کنند امكان حضور در این عرصه را دارند.

وی افزود: بر این اساس ساز و كار ویژه اینترنتی پیش‌بینی و اطلاع رسانی شده تا تمام افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط با ورود به این سایت ثبت نام کنند.

منصوری یكی دیگر از برنامه‌های مهم را كه در اجرای سند بازآفرینی انجام شده، ایجاد شبكه‌های فراگیر ملی، استانی و شهرستانی مدیریتی و نظارتی دانست و افزود: با راه‌اندازی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهرها این مهم در حال تحقق است.

منصوری با بیان اینكه در استان خراسان رضوی نیز ۳۰ شهر دارای محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ۴ شهر نیز محدوده مصوب سكونتگاه‌های غیر رسمی دارد كه بایستی برای تمامی آنها این ستاد ها همراه با كمیته‌های تخصصی ذیل آن‌ها شكل گیرد، اظهار داشت: تاكنون در شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام، گناباد و مه‌ولات این ستادها تشكیل و شروع به كار کرده و در سایر شهرستان‌ها طی ماه‌های آینده شروع به كار خواهند کرد./

نظر شما