شناسهٔ خبر: 94498 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد

افزایش۱۹ درصدی طول بزرگراه‌های استان گلستان در هشت سال اخیر

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان اعلام کرد: طول بزرگراه‌های این استان در ابتدای امسال نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان گلستان ):  "حسین محبوبی " اظهار داشت: در حوزه ساخت و توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی گلستان و فقط در بخش بزرگراهی دولت تدبیر و امید، اعتبارات این بخش را از ۳۸ میلیارد ریال درسال ۹۲ با ۱۳ برابر افزایش به رقم ۵۵۶ میلیارد ریال درسال جاری افزایش داد.

وی افزود: در این مدت و با اعتبارات تخصیصی دولت، طول بزرگراه‌های گلستان از ۲۴۴ کیلومتر در ابتدای سال ۹۲ به حدود ۲۹۰ کیلومتر (معادل ۱۹ درصد رشد) در ابتدای امسال افزایش یافت

 محبوبی اضافه کرد: هم اکنون ساخت هر کیلومتر بزرگراه در مناطق کوهستانی ۱۸۰ میلیارد ریال و در مناطق دشت ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه اهم فعالیت های این اداره کل را درحوزه ساخت و توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی تشریح کرد .

 محبوبی ابراز داشت : پروژه ملی تعریض و بهسازی محور آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) که از محورهای مهم بین المللی، ترانزیتی و پر رفت و آمد بین دو استان گلستان و سمنان محسوب می‌شود و روزانه حجم قابل توجهی خودروی سبک و سنگین از آن تردد می‌کنند، به منظور بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و نیز محور ترانزیتی حمل کالا از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران و برخی کشورهای منطقه به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران درسال ۸۵ شروع شد، اما پس از ۲ سال و بدون پیشرفت فیزیکی خاصی متوقف گردید. با این حال اجرای این پروژه ملی که ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و حدود ۶۰ کیلومتر آن در حوزه گلستان و منطقه کوهستانی و جنگلی جنوب شرقی استان واقع است، پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده، دوباره و به صورت رسمی با برآورد اعتبار سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان افزود:  این پروژه درحال حاضر ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۹ در مجموع هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال اعتبار در بودجه سالانه کشور و در سال‌های اشاره شده برای آن مصوب که قریب ۷۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۶ درصد آن تخصیص و هزینه شده است.

 محبوبی افزود: هنوز تعریض و بهسازی ۴۰ کیلومتر از این پروژه مهم باقی مانده که تکمیل آن نیازمند تامین ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان درباره پروژه بهسازی جاده اولنگ رامیان به شاهرود اظهارداشت : عملیات اجرایی این پروژه نیز که از جاده‌های ارتباطی شهرستان رامیان و دیگر شهرهای گلستان به سمنان (سه راهی شاهرود) است، علاوه بر مسیر تردد روزانه افزون بر ۶ هزار وسیله نقلیه، جاده‌ای برای انتقال زغال سنگ از معادن البرز شرقی به شهرهای مرکزی کشور است ضمن اینکه این جاده کوهستانی با طبیعت زیبای خود مورد علاقه جمع زیادی از گردشگران این استان شمالی و سایر نقاط ایران قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، مهندس محبوبی ابراز داشت:  عملیات اجرایی بهسازی این محور که حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد و فقط پنج کیلومتر آن درحوزه راه و شهرسازی شاهرود و بقیه در حوزه شهرستان رامیان واقع است، از سال ۹۳ و پس از وقوع سیلاب همان سال و خسارت به بخش‌هایی آن جاده و ابنیه آن شروع شد و اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محبوبی افزود: درمجموع حدود ۴۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه تصویب شد که قریب ۱۹۱ میلیارد ریال معادل ۳۹ درصد آن تخصیص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان همچنین اظهارداشت : پروژه تعریض جاده دو خطه کردکوی - بندرترکمن - آق قلا که از سال ۸۹ آغاز شده ، به جهت تردد روزانه حدود ۱۰ هزار وسلیه نقلیه در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.. طول این مسیر حدود ۵۴ کیلومتر حدفاصل شهرستان‌های کردکوی - بندرترکمن و آق قلا است و  اجرای این پروژه علاوه بر افزایش ایمنی محور و روان سازی ترافیک ورودی به مراکز این سه شهرستان، زمینه انتـقال ترافیـک آن در جهت شـمالی – جنوبی و شـرقی – غربی به موازات بزرگراه اصلی بهشـهر - گرگان - قوچان را نیز فراهم می‌کند.

 محبوبی افزود: عملیات تعریض این محور تا کنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دولت از سال ۹۲ تا پایان ۹۹ در مجموع افزون بر ۶۹۴ میلیارد ریال اعتبار تصویب کرد که از این رقم حدود ۳۷۳ میلیارد ریال معادل تقریبی ۵۴ درصد تخصیص و هزینه شد.

وی اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان به پروژه تعریض جاده آق قلا - گنبدکاووس اشاره کرد و اظهارداشت:   این جاده  نیز تردد روزانه افزون بر ۱۲ هزار وسیله نقلیه را دارد و تعریض  آن از دو خطه فعلی به بزرگراه نیز در راستای توسعه راه‌های ارتباطی استان، افزایش ایمنی راه، روان سازی ترافیک و کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای درحال انجام است.

 محبوبی افزود: اجرای این پروژه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ آغاز شده، علاوه بر تسهیل ارتباط ۲ شهرستان آق قلا و گنبدکاووس، معبر ترانزیت کامیون‌های حمل محصولات کشاورزی استان، جمع کننده ترافیک ورودی به این ۲ شهر و انتقال ترافیک آن در جهت شرقی - غربی به موازات بزرگراه اصلی بهشهر - گرگان - قوچان به شمار می رود.

محبوبی ادامه داد: طول این محور ۸۰ کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی آن با توجه به تصویب ۲۹۳ میلیارد ریال اعتبار طی هفت سال گذشته توسط دولت که حدود ۱۸۰ میلیارد ریال آن معادل تقریبی ۶۲ درصد تخصیص و هزینه شد اکنون به ۲۰ درصد رسیده است. و تکمیل این پروژه نیز به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 محبوبی ، در ادامه به پروژه محور گرگان - آق قلا - مرز اینچه برون  اشاره کرد و ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه راه‌های ارتباطی گلستان به مرز اینچه برون، افزایش ایمنی، روان سازی ترافیک و جلوگیری از سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای را از اهداف این پروژه دانست و همچنین اظهارداشت: بهسازی این پروژه با طول کلی ۱۱۰ کیلومتر که ۵۴ کیلومتر آن حد فاصل آق قلا  تا مرز اینچه برون در حوزه آق قلا و ۵۶ کیلومتر دیگر آن حدفاصل گنبد تا اینچه برون درحوزه گنبدکاووس قرار دارد و از سال ۹۵ آغاز شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، ضرورت بهسازی پروژه محور گرگان - آق قلا - مرز اینچه برون را با توجه به تردد بالای وسایل نقلیه سنگین در این جاده، دو چندان کرده است

وی اضافه کرد: این پروژه هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دولت تاکنون برای عملیات اجرایی آن حدود ۳۱۸ میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف ملی و استانی تصویب کرد که ۲۲۵ میلیارد ریال معادل تقریبی ۷۱ درصد آن تخصیص و هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان  با یادآوری مشکلات و تنگناهای مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه بویژه در چند سال اخیر و وقوع سیل در سالهای  ۹۳ و ۹۸ و  وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از راه‌های ارتباطی و مواصلاتی گلستان و خاطرنشان کرد: در هشت سال گذشته اقدامات موثری در ایجاد و توسعه راه‌های ارتباطی در استان  انجام شده است.