شناسهٔ خبر: 94591 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نشست ۱۴۵ شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل برگزار شد

پیوستن شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل

یکصد و چهل و چهارمین نشست شورايعالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل در نشست ۱۴۵ شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل با پیوستن شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به این شورا موافقت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ۱۴۵ شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل روز سه‌شنبه یازدهم خردادماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در این نشست، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای شورا به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند.

در این نشست، موضوع درخواست شرکت سرمایه‌گذاری «ری» برای اخذ مجوز دسترسی منطقه ویژه اقتصادی «ری» به آزادراه تهران-قم مطرح شد. در ابتدا، مشاور طرح به طور مختصر در خصوص مشخصات، موقعیت منطقه، کاربری‌ها، زیرساخت‌ها و پیشرفت عملیات اجرایی پروژه توضیحاتی به جلسه ارایه داد. سپس در ادامه، در پی تصمیمات نشست کارشناسی شورا، سه سناریوی مختلف برای دسترسی به آزادراه تشریح شد و با توجه به ضرورت تامین ضوابط آیین‌نامه طرح هندسی راه‌ها در حفظ فاصله بین تبادل‌های متوالی، گزینه نهایی دسترسی به آزادراه در موقعیت R۵-۲ پیشنهاد شد.

پس از بحث و تبادل نظر با تاکید بر رعایت الزامات ایمنی و لحاظ موقعیت منطقه و فاصله  آن با تبادلات موجود در آزادراه، از آنجا که مطالعات انجام شده با توجه به نقش منطقه از لحاظ لجستیك و تاثیراتی که بر ترافیك و حمل ونقل شبكه جاده‌ای دارد، نیاز به تكمیل دارد، مقرر شد مطالعات تكمیلی توسط متقاضی پروژه با در نظر گرفتن راهكار استفاده از تقاطع تبادلی آزادراه‌های غدیر و تهران-قم و ایجاد دسترسی به منطقه از طریق دو باند تندرو موازی با آزادراه تهران-قم در تراز اراضی منطقه با یك الگوی ارتباطی ایمن و بدون مخاطره به همراه نقشه‌های تدقیق شده، انجام گرفته و پس از بررسی ابعاد مختلف آن به صورت یكپارچه توسط یك کمیته مشترك فنی (نمایندگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و انجمن‌ها و تشكله‌ای تخصصی)، تصمیم‌گیری نهایی به عمل آید.

در این نشست همچنین پیشنویس دستورالعمل همجواری راه و راه‌آهن پیرو مصوبات نشست‌های ۱۳۲ و ۱۳۴ شورا، توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شد. این پیشنویس در پی مشكلات ایجاد شده در خلال اجرای پروژه‌های مترو تهران-پرند و ارفهان-شاهی‌شهر با هدف ایجاد وحدت رویه در اقدامات تامین ایمنی وتعیین ضوابط مربوط به تداخل حریم و محدوده‌های حفاظتی راه و راه‌آهن و جلوگیری از تصمیمات سلیق‌های و غیر اصولی تدوین شده است.

 با توجه به همسو نبودن نظرات اعضای کارگروه کارشناسی در این خصوص و ضرورت اعلام نظر شرکت راه‌آهن پیرامون مراتب، با توجه به عدم حضور شرکت راه‌آهن در نشست، مقرر شد این موضوع در نشست آتی شورا مجدداً مطرح شود.

دستور دیگر جلسه، موضوع درخواست عضویت شرکت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل بود که پس از مطرح شدن این موضوع، حضور این شرکت با توجه به موافقت اعضای شورا، مورد تایید قرار گرفت.

در نهایت با عنایت به دستور کار دوم شورا و ضرورت رعایت مصوبه ۱۴۴شورا در تامین الزامات ایمنی حین ساخت در پروژه مترو اصفهان - شاهین شهر در میانه بزرگراه آزادگان و جابجایی پمپ بنزین معارض، گزارشی در خصوص پیشرفت پروژه و اعلام موافقت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای جابه‌جایی پمپ بنزین ظرف ۲ ماه آینده و استقرار آن در مكان جدید، توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصفهان ارایه و مقرر شد پیگیری‌های لازم برای رفع معارض به عمل آید.