شناسهٔ خبر: 94602 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان خبر داد:

کمک ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت عمران شهرهای جدید به مترو بهارستان از محل منابع داخلی/ انجام تست سرد تا پایان امسال

لوکوموتیو مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان از انجام عملیات آزمایشی حرکت درزین بر روی بخشی از مسیر متروی اصفهان – بهارستان برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان از انجام عملیات آزمایشی حرکت درزین بر روی بخشی از مسیر متروی اصفهان – بهارستان برای نخستین بار خبر داد و گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته پس از انجام ۲ سفر از سوی رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور به استان اصفهان موفق به دریافت ۲۰۰میلیارد تومان از محل منابع دولتی به طرح متروی شهر جدید بهارستان شدیم که به دنبال آن ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید به دستور آقای طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی به این پروژه اختصاص یافت.

احمدی در ادامه تأکید کرد: طبق گزارش‌های موجود، پروژه خط مترو شهر جدید بهارستان طی ۹ سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالی که در طول یک سال گذشته نیز پیشرفت فیزیکی آن به میزان ۳۵ درصد اعلام شده است که رقم بسیار چشمگیری به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این پروژه در مرحله زیرسازی دارای ۹۳ درصد، روسازی ۶۰ درصد و ایستگاه بهارستان ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی است گفت: بدون شک حرکت درزین بر روی ریل مستلزم پیش زمینه‌های فراوانی در حوزه فنی و اجرایی است که خوشبختانه پس از اتمام آن در این مدت موفق به انجام این تست شدیم.

به گفته وی در حال حاضر تست مذکور به طور روزانه انجام می‌شود و طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا شهریورماه مسیر زیادی از این خط با درزین طی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این پروژه تا نیمه سال ۱۴۰۱ افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: تست سرد این پروژه تا پایان امسال انجام و مترو سیستم آن بر روی مسیر ریلی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است شهر جدید بهارستان با وسعتی برابر ۳ هزار هکتار و افق جمعیتی ۵۰۰ هزار نفر در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان واقع شده و مطالعات توجیهی طرح قطار برقی آن در سال ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این پروژه از ایستگاه ” صفه” (امتداد خط یک متروی اصفهان) شروع و از کنار بزرگراه وحید دستجردی و خط راه آهن سیلو به سمت شهر جدید بهارستان طی مسیر می‌نماید.

طول این مسیر ۱۵ کیلومتر بوده که ۱۰.۵ کیلومتر آن به صورت گالری و ۴.۵ کیلومتر بر روی سطح زمین احداث شده است. در طول مسیر ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده که یکی برای سپاهان شهر و دیگری برای راه آهن تعبیه و انتهای آن نیز در شهر جدید بهارستان به ایستگاه تبادلی با خط متروی بهارستان – مجلسی ختم می‌شود.

همچنین قطار حومه‌ای شهر جدید بهارستان علاوه بر جابجایی مسافرین شهر جدید، قابلیت جذب مسافرین قطار اصفهان- تهران، مرکز تجاری سیتی سنتر (یکی از بزرگترین مراکز تجاری منطقه) و سپاهان‌شهر با جمعیت کنونی ۷۰ هزار نفر را خواهد داشت که تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک بزرگراه وحید دستجری را دارد.

به گزارش شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، از دیگر مزایای این طرح عمرانی می‌توان به افزایش سطح سرویس، کاهش احساس مهاجرت از سکونتگاهای اطراف به مراکز شهرهای بزرگ به‌دلیل تأمین دسترسی آسان، سریع و ارزان و پاک، افزایش جذابیت سکونت در شهر جدید و رونق اقتصادی آن، پرهیز از احداث جاده‌های جدید و تقبل هزینه‌های نگهداری و حتی کاهش بیمارهای عصبی و بیمارهای ناشی از ترافیک و آلودگی هوا اشاره کرد که بدون شک تأثیر بسزایی در ارتقای رفاه حال شهروندان این منطقه خواهد داشت.