شناسهٔ خبر: 94626 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با پيگيرى اداره كل راه و شهرسازى لارستان صورت گرفت

١٢ ایستگاه شتاب‌نگار در منطقه جنوب فارس نصب و راه‌اندازی می شود

دستگاه شتاب نگار مدیر کل راه و شهرسازی لارستان از نصب و راه اندازی ١٢ایستگاه شتابنگار آنلاین در شهرهای مهم حوزه لارستان خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، شبانى از نصب و راه اندازی ١٢ایستگاه شتابنگار آنلاین در شهرهای مهم حوزه لارستان خبر داد .

مدیر کل راه و شهرسازی لارستان با تأکید براهمیت توجه به ایمنی در ساخت وسازها، اظهار کرد: با وجود گسل‌ها و زلزله خیز بودن شهر هاى جنوبى، اين اداره كل در ایجاد ایستگاه‌های شتاب نگار ورود پیدا کرده است.

وی با بيان اينكه : ایجاد و نصب دستگاه‌های شتاب نگار تاثیر زیادی درایجاد سیستم هشدار زلزله و همچنین برنامه‌ریزی واقدامات مناسب در هنگام وقوع زلزله دارد، افزود : مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور است وداده‌های دستگاه شتاب نگار اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه‌های مقاوم، مدیریت بحران و زلزله کشور دارد.

وی افزود: ١٢ دستگاه شتابنگار جدید برای توسعه شبکه شتابنگاری در حوزه استحفاظى اداره كل راه و شهرسازى لارستان دریافت و در شهر‌های مختلف بزودی نصب و راه اندازی خواهد شد.

شبانى تصريح كرد : نکته مثبت دستگاه شتابنگار در مقایسه با لرزه نگار، این است که می‌تواند میزان خسارت را برآورد کند از این رو در نقطه‌ای که پراکندگی جمعیت وجود دارد، باید این دستگاه‌ها نصب شوند تا بتوان خسارت منطقه زلزله را برآورد نمایند، لذا این دستگاههادر نزدیکی کانون زمین‌لرزه  از مقاومت بالایی برخوردار هستند و از کار نمی‌افتد و با نصب آن سطح لرزه خیزی وسیعتری را کنترل خواهیم نمود.

مديركل راه و شهرسازى لارستان با بیان اینکه هزار وسیصدو چهل ایستگاه شتابنگار در سطح کشور فعال است، افزود : فراهم‌کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به‌واسطه نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های شتاب‌نگار به‌دست می‌آید بتواند مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اينكه : اين منطقه با استقرار در پهنه زاگرس از پتانسیل لرزه خیزی بالایی برخوردار است گفت: هیچ سازه مهم و استراتژیک بدون در نظر گرفتن پارامترهای زلزله نمی تواند ساخته شود و مهمترین پارامترها در طراحی مقاومت سازه در برابر زلزله باید استفاده گردد كه اين اطلاعات بايستى از دستگاههای شتابنگار استخراج شود.

شبانی تأکید کرد: از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر یا در یک ناحیه هم‌زمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ على رغم اينكه داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل خواهد شد، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالاً بیشترین خسارت به آن وارد شده است. براساس این اطلاعات نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

شبانی یادآور شد: شبکه شتابنگاری لارستان دارای ١٧ ایستگاه شتابنگار است که با نصب تعداد ١٢ عدد شتابنگار برخط در حوزه لارستان تعداد ایستگاههای شتابنگار استان  در صورت آمده شدن زیر ساخت به ٢٩ ایستگاه ارتقاء خواهد یافت.