شناسهٔ خبر: 9463 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

تئوری مرمت

تئوری مرمت کتاب «تئوری مرمت» اثر سزاره برندی با ترجمه معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به موضوعاتی مانند مرمت آثار تاریخی و مرمت پیشگیرانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب «تئوری مرمت» را سزاره برندی نوشته و پیروز حناچی دانش‌آموخته معماری دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی همین دانشگاه آن را ترجمه کرده است.

ترجمه حناچی از این کتاب در سال ۸۶ برای نخستین بار منتشر شده است و در آن سرفصل‌های متعددی مانند پدیدارشناسی آفرینش هنری بر اساس تفکر برندی، مفهوم مرمت، ماده متشکله اثر هنری، مرمت در ارتباط با مورد تاریخی، مرمت در ارتباط با مورد زیبایی‌شناختی، مرمت پیشگیرانه، اصول مرمت یادمان‌ها، مرمت نقاشی‌های کهن، پاک کردن نقاشی‌ها با پتینه، ورنی و لایه‌های شفاف و همچنین تعدادی از تصاویر آثار مرمت شده دیده می‌شود.

در ابتدای این کتاب شرح مختصری از زندگی‌نامه سزاره برندی نگاشته شده که در بخشی از آن آمده است: «سرتاسر زندگی برندی به تجربه انواع هنر تعلق داشته است. برندی را همواره سه‌پایه به دوش می‌دیده‌اند که در پی به تصویر کشیدن محیط پیرامون بوده است. وی از هنرمندان نیمه نخست سده بیستم بود.»

 «نظریه مرمت» چزاره برندی نویسنده ایتالیایی متنی چالش‌برانگیز و مجموعه‌ای از مقالات برندی و متن سخنرانی‌های وی در موسسه مرکزی مرمت است و حناچی این اثر را از زبان انگلیسی به فارسی برگردانده است.

حناچی دانش‌آموخته معماری دانشگاه تهران در مقطع دکتری و عضو هیئت علمی همین دانشگاه است و تألیفات متعددی در زمینه معماری و شهرسازی دارد. وی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است و تألیفات و ترجمه‌های متعددی از قبیل «بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان با نگاهی ویژه به بافت تاریخی شهر یزد»، «بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده»، «مدیریت در محوطه‌های میراث جهانی (راهنمای مدیریت در محوطه‌های میراث فرهنگی جهان)» و «كتاب بانیان آبادی ایران: اولین بانك اطلاعات عمران وساختمان ایران» در کارنامه حناچی دیده می‌شود.

چاپ سوم کتاب «تئوری مرمت» از سوی انتشارات دانشگاه تهران در دو هزار نسخه و به قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است./

نظر شما