شناسهٔ خبر: 94686 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی؛

یک میلیون و ۲۵۹ هزار واحد مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل و تحویل شد

افتتاح ٩پروژه شركت عمران در شهر جديد پرند به همراه بازيد از اجراى مسكن ملى و مسكن مهر(2) آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم یک میلیون و ۲۵۹ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر از جمله اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازده است و طی دولت تدبیر و امید تلاش شد تا از ظرفیت واحدهای مسکن مهر و زیرساخت‌های آنها با اصلاح نقاط ضعف شان در سایر طرح‌های پیش‌بینی شده برای بخش مسکن استفاده شود.

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، اطلاعات منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی از عملکرد مسکن مهر نشان می‌دهد، یک میلیون و ۹۴۹ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شد که عملکرد دولت تدبیر و امید در تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی مهر یک میلیون و ۲۵۹ هزار واحد گزارش شده است. عملکرد دولت تدبیر و امید در تکمیل واحدهای مسکونی مهر نسبت به اجرای کل طرح ۶۵ درصد است. در بخش صدور سند برای واحدهای مسکن مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحد سند صادر شد که ۷۷۴ هزار واحد سند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صادر شد. همچنین از ابتدای اجرای طرح برای ۵۴ هزار و ۴۰۳ واحد تسهیلات پرداخت شد که ۱۳ هزار و ۸۳ واحد از میزان کل، در دولت تدبیر و امید، پرداخت شد.

این گزارش می‌افزاید، با احتساب بافت‌فرسوده از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۸۲۶ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شد که از این میزان یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم محقق شد.

بنا بر این گزارش، در جریان وقوع زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه که در آبان ۱۳۹۶ با بزرگی ۷/۳ رخ داد، بیش از ۵۷۶ واحد مسکن مهر در قالب ۲۴ بلوک دچار خسارت شد که ۳ بلوک آن تخریب و ۲۱ بلوک نیازمند بازسازی شد. سازمان ملی زمین و مسکن بازسازی ۲۱ بلوک را بازسازی کرد و تحویل مردم داد. هزینه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص بازسازی و احداث واحدهای مسکن مهر سر پل ذهاب  شامل کمک ۱۸۵ میلیاردریالی بلاعوض از محل منابع سازمان جهت بازسازی بلوک‌های آسیب‌دیده، کمک ۵۵ میلیاردریال جهت بازسازی محوطه بلوک‌های آسیب‌دیده از محل منابع سازمان، کمک ۲۷۰ میلیارد ریالی دولت از محل اسناد خزانه و ۲۰۵ میلیاردریال از محل خسارت بیمه آرمان است.