شناسهٔ خبر: 94715 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی در بازديد از آخرين مراحل اجرايی آزادراه اراك- خرم آباد:

اتصال نواحی شمالی كشور به بندر امام خمينی از طريق كريدور آزادراهی تسهيل می‌شود

خیراله خادمی معاون وزير راه و شهرسازی در بازديد از آخرين مراحل اجرايی آزادراه اراك- خرم آباد گفت: اين آزادراه به عنوان بخشی از كريدور آزادراهی تهران- بندر امام خمينی در محدوده استان لرستان به ارزش روز حدود ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نقش مهمی در توسعه زيرساخت‌های اين استان ايفا می‌كند و با اتصال نواحی شمالی کشور به بندر امام خمینی جایگاه ویژه‌ای در واردات و صادرات و ترانزیت کالا در كشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خيراله خادمي به همراه سردار هوش السادات فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا، گودرز اميري معاون امور عمراني استاندار لرستان و سرهنگ دالوند فرمانده پليس راه استان از آزادراه اراك- خرم آباد بازديد كرد و گفت:‌ آزادراه اراک- خرم آباد بخشي از مهم‌ترين كريدور ترانزيتي كشور در اتصال نواحي شمال كشور به بندر امام خميني است و نقش مهمي در جا به جايي بار و مسافر در طول اين كريدور دارد.

وي ارزش روز اين پروژه را حدود ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين آزادراه در ۶ خط طراحي و اجرا شده است و يكي از شريان‌هاي اقتصادي كشور است كه موجب رونق اقتصادي منطقه و كاهش مصرف سوخت و توسعه اقتصادي كشور است.

معاون وزير راه و شهرسازي اين كريدور را كوتاه‌ترين مسير جاده‌اي كشور از شمال به بندر امام خميني اعلام كرد و گفت:‌ اين كريدور از بندر امام خميني آغاز و با عبور از اهواز، انديمشك، خرم آباد، اراك، سلفچگان، قم به تهران مي‌رسد و در حال حاضر آزادراه اراك- خرم آباد حدفاصل اراك تا بروجرد با پيشرفت فيزيكي۹۱ درصد در مراحل نهايي اجرايي قرار دارد.

خادمي از پيشرفت فيزيكي ۹۶ درصدي تونل‌هاي اين آزادراه خبر داد و افزود: اين آزادراه ۸.۵ كيلومتر تونل سه خطه دارد كه ۷.۵ كيلومتر آن حدفاصل اراك تا بروجرد واقع شده است و بزرگترين تونل آزادراهي كشور از نظر عرض نيز در اين آزادراه قرار دارد. در حال حاضر نصب و تكميل تاسيسات تونل‌ها باقي‌مانده است.

وي ادامه داد: اين آزادراه حدود ۲ كيلومتر نيز پل دارد كه با ساخت آن ۳ گردنه سخت گذر و برف گیر زاغه، رازان و زالیان از محور سراسری تهران - جنوب حذف می‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص احجام اين پروژه توضيح داد و گفت:‌ ۳۴ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب خاكبرداري، ۱۲ ميليون و ۳۰۵ هزار متر مكعب خاكريزي، ۱۹ ميليون ۲۳۷ هزار كيلوگرم آرماتوربندي، ۹۳۹ هزار متر مكعب بتن‌ريزي و يك ميليون و ۷۸ هزار متر مكعب حفاري تونل در اين پروژه صورت مي‌گيرد.

خادمي تکمیل این آزادراه را موجب پویایی و پایداری شبکه آزادراهی کشور معرفی کرد و افزود: این آزادراه اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را برقرار می‌کند و در آینده با امتداد آزادراه  به سمت سلفچگان و قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی فراهم می‌شود.

به گزارش شركت مادر تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، وي بهره‌برداري از اين آزادراه را موجب كاهش ۳۳ كيلومتري طول مسير دانست و ادامه داد: با بهره‌برداري از اين آزادراه زمان سفر ۴۳ دقيقه كاهش مي‌يابد، حدود ۶۵ ميليون ليتر ساليانه در مصرف بنزين صرفه جويي مي‌شود و ساليانه ۱۴۷ ميليارد ريال با كاهش تصادفات و ۱۲۰۰ ميليارد ريال با كاهش زمان سفر صرفه جويي صورت مي‌گيرد.