شناسهٔ خبر: 94728 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی سازمان بنادر خبر داد:

یک پست اسکله فاز۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی آماده بهره‌برداری/ تجهیز سه پست اسکله نفتی به همت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی/ ارتقای دانش مهندسی دریایی کشور با تکیه بر توان داخلی

بنادر عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یک پست اسکله فاز۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین سه پست اسکله جدید نفتی این بندر به همت متخصصان داخلی در حال تجهیز و آماده افتتاح است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله‌یار در بازدید از روند عملیات اجرایی فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، اظهار داشت: بزرگترین بندر تجاری کشور قطعاً نیازمند این است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را برای رقابت بهتر و بیشتر با بنادر منطقه افزایش دهد و سهم بیشتری از تجارت بین‌المللی کسب کند.

وی افزود: بر همین اساس، طرح احداث فاز۳ طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی تعریف و اجرایی شد؛ پروژه احداث سه پست اسکله این پایانه به طول ۱۴۰۰ متر، علیرغم همه مسائل و مشکلاتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، خوشبختانه با اتکاء بر دانش فنی و بومی کشور هم در حوزه مهندسین مشاور و در حوزه پیمانکاری به خوبی پیش رفته و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از یک پست اسکله، آن خواهیم بود.

اله‌یار خاطرنشان کرد: با تکمیل فاز۳ این بندر، امکان پهلوگیری همزمان۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷,۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بندر شهید رجایی با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی خواهد یافت؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهید رجایی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهید رجایی را از جمله پروژه‌های شاخص برشمرد و گفت: ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکاء بر توان داخلی در حال انجام است؛ در حال حاضر، مرحله ساخت ابنیه و اجرای بخش عمرانی به پایان رسیده و عملیات اجرایی در مرحله تجهیز اسکله‌ها شامل خطوط لوله، پایپرکو موارد دیگر قرار دارد.

وی تاکید کرد: اکثر تجهیزات مورد نیاز این اسکله در داخل کشور و بخشی از آن نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دستاورهای مهم این پروژه‌ها در سطح ملی گفت: اجرای این پروژه‌های مهندسی دارای پیچیدگی‌های بسیار خاصی است که به همت متخصصین ایرانی، اساتید و دانش پژوهان دانشگاه‌های کشور به سرانجام رسیده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است، پروژه ساخت سه پست اسکله جدید نفتی بندر شهید رجایی با یک هزار و ۳۰۰ متر طول، ۸۵۰ متر عرشه و عمق ۱۶ متر در ضلع شرقی حوضچه این بندر به همراه احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.