شناسهٔ خبر: 94732 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

معطلی یکساله ۱۵۰۰ کامیون دست دوم در گمرک/ کارخانجات قرارداد نوسازی کامیون‌ها را اجرا نمی‌کنند

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای یک ضرورت است، از معطلی یکساله ۱۵۰۰ کامیون دست دوم در گمرک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم مبادله تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در جمع خبرنگاران، با اشاره به حوادث تلخ واژگونی اتوبوس‌های خبرنگاران و سرباز معلمان گفت: امروز جلسه فوق‌العاده کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها با حضور همه اعضای اصلی این کمیسیون برگزار می شود و این موضوع را بررسی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سه استانی که در این ماجرا  حضور داشتند، پلیس راه و مسئولان حمل‌و‌نقل را نیز دعوت کردیم. در این جلسه گزارشات را مرور خواهیم کرد و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه نوسازی ناوگان یکی از ضرورت‌ها است، گفت: ما اکنون چند سال است که در حال مذاکره و پیگیری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای هستیم و منابع خود را نیز به این مهم اختصاص داده‌ایم. ما برای نوسازی ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور برنامه مدون داریم و با کارخانجات قرارداد مبادله کرده‌ایم. اکنون کارخانجات باید توضیح دهند که چرا در اجرای قراردادها اهتمام ویژه نداشتند.

وی افزود: در مورد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، آن بخشی که به ما مربوط شود را  پیگیری می‌کنیم، چراکه معدل عمر ناوگان حمل‌ونقل در بخش بار و مسافر باید کاهش پیدا کند. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متوسط سن ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری جاده‌ای در کشور گفت: اکنون متوسط سن اتوبوس حدود ۱۱ سال است، اما معدل سن مینی‌بوس‌های کشور ۲۴ سال است که نشان از فرسودگی بالای این ناوگان دارد. متوسط سن سواری روی مرز مجاز است و این مساله نشان می‌دهد که نوسازی ناوگان سواری خوب انجام شده است.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان کامیون باید سرعت پیدا کند، ادامه داد: قانون به ما اجازه داده که کامیون دست دوم با کارکرد ۳ سال وارد کشور کنیم. امیدوار هستیم که دستگاه‌های مربوطه اجازه دهند ترخیص  ۱۵۰۰ کامیونی که یکسال است در گمرک هستند، بیش از این به تاخیر نیافتد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانون‌گذار اعطا کرده بتوانند این کامیون‌ها را ترخیص و از آن‌ها استفاده کنند. انشالله کارخانجات نیز در پیشبرد قرارداد‌ها اهتمام نشان داده و آن‌ها را به جریان بی‌اندازند که مردم بتوانند کامیون مناسب و خوب ابتیاع کرده و استفاده کنند.

این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: قراردادهای خرید کامیون نو هم با ایران خودرو دیزل و هم با ماموت منعقد شده است. بر اساس این قراردادها حدود ۸۰ درصد قیمت این کامیون‌ها تسهیلات است و ۲۰ درصد بعلاوه یک کامیون فرسوده را  باید متقاضی فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما اتفاق نیافتاده و شورای عالی هواپیمایی کشوری نیز هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ندارد، گفت: طبق قانون قیمت بلیت هواپیما متاثر از عرضه و تقاضا و آزاد است.بنابراین  دولت در ارتباط با بلیت هواپیما تکلیف قانونی قیمت گذاری ندارد.

وی افزود: اما به دلیل اینکه اجحافی به مردم نشود و یک نظام منطقی بر قیمت بلیت وجود داشته باشد، ما در شورای عالی هواپیمایی کشوری بر روی مساله قیمت بلیت هواپیما اعمال مدیریت و نظارت می‌کنیم.  اکنون اگر شرکت‌های هواپیمایی تقاضایی برای افزایش قیمت بلیت داشته باشند، باید این مساله را در شورا مطرح کنند. فعلا هم کسی تصمیم نگرفته و دستور کار جدیدی نیز در این رابطه  مشاهده نکردم.