شناسهٔ خبر: 94803 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی؛

افزایش تعداد مسافران ریلی در دولت تدبیر و امید/ ورود ۳۴۳ واگن نو به ناوگان مسافری

قطار مسافری تعداد مسافران سالانه قطار کشور در دولت تدبیر و امید، پیش از شیوع کرونا افزایشی بیش از ۳ میلیون نفری را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته، اهتمام ویژه‌ای به گسترش امکانات حمل‌ونقل در کشور داشته و حمل‌ونقل ریلی نیز از این قائده مستثنی نبوده است. به طوری که باید گفت مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از ۹۰ سال گذشته تا اول دولت یازدهم، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده که این بدان معنا است ۴۵ درصد خطوط ریلی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. در دولت تدبیر و امید، ۴ مرکز استان یعنی همدان، کرمانشاه، رشت و ارومیه به خط سراسری راه‌آهن کشور متصل شده و اتصال تبریز به خط آهن سراسری نیز از مسیر جدید و کوتاه‌تر میسر شد. همچنین با احداث خطوطی که در این دولت آغاز شده یا توسعه یافته است، از جمله خطوط  یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال دو مرکز استان دیگر نیز به خط آهن سراسری متصل خواهد شد.

اما این توسعه، چه تاثیری بر عملکرد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل مسافر داشته است؟ آنطور که در کتاب عملکرد ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی گزارش شده، در سال ۱۳۹۲ ۲۵ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر توسط ریل جابه‌جا شده بودند که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. گفتنی است در سال ۱۳۹۹، به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر، تعداد مسافران جا‌به‌جا شده توسط ریل کاهش یافته و به همین دلیل نمی‌توان به آمار این سال استناد کرد. 

در طول ۸ سال گذشته، ۳۴۳ واگن جدید به ناوگان ریلی کشور افزوده شده و ۲۴۴ واگن نیز مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است. البته در مقابل،۷۲۸ واگن نیز به علت سن بالا و فرسودگی از ناوگان خارج شده است. 

در دولت تدبیر و امید، با توجه به گشایش‌های حاصل شده در عرصه بین‌المللی، توجه گردشگران به ایران نیز افزایش یافت و از این رو راه‌اندازی قطارهای گردشگری نیز در دستور کار قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳، قطارهای کردشگری ۳ سیر در کشور انجام داده بودند که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۴ سیر رسیده است. اما در سال ۹۹ بنا به مصوبات ستاد ملی کنترل کرونا، خدمات قطارهای گردشگری متوقف شد.