شناسهٔ خبر: 94868 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت بنادر ایران در دولت تدبیر و امید حداقل ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت/۱۵۰۰۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری جدید در بنادر طی یکسال و نیم گذشته انجام شد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر توسعه ناوگان دریایی و تقویت نیروی انسانی کارآمد و توسعه فرصت های شغلی در زمینه اقتصاد دریامحور تاکید کرد و گفت: ظرفیت بنادر ایران در دولت تدبیر و امید حداقل ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۸ تیرماه در مراسم روز دریانوردی ضمن تبریک روز دریانورد به عنوان نمادی از اقتدار و سربلندی کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت: دریا و دریانوردی در زمره مولفه‌های قدرت هر کشوری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ظرفیت دریایی ایران به عنوان کشوری که متصل به دریا و آب‌های آزاد است ظرفیت نامحدودی است، هرچقدر در حوزه دریا بیشتر سرمایه‌گذاری شود به مولفه‌های قدرت خود افزوده و آنها را ارتقا داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی بر ارتقای قدرت ایران در زمینه اقتصاد دریامحور، قدرت دفاعی دریایی، و بخش دریایی- تجاری تاکید کرد و افزود: نیازمند آن هستیم تا توان دریایی خود را در بخش‌های دفاعی و تجاری هم کشتیرانی تجاری و هم نفت‌‌کش تقویت کرده و هدف‌گذاری بزرگ‌مقیاس در زمینه اقتصاد دریامحور داشته باشیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با اتخاذ سیاست‌های قابل‌اعتماد‌، باید فرصت‌های از دست رفته‌ای را که در موضوعات دریانوردی، صنایع دریایی، خدمات دریایی دازیم، احیا کنیم و برای آن برنامه اجرایی دقیق و واقع بینانه‌ای طراحی کنیم و دست خود را برای گرفتن سهم بیشتر از بازار، بلند و تقویت کنیم.

اسلامی یادآور شد: در توسعه ظرفیت‌های پشتیبانی دریامحور ، توانستیم بنادر را گسترش داده و تجهیز کنیم و حداقل ۱۰۰ میلیون تن بار در دولت تدبیر و امید بنادر کشور افزایش ظرفیت یافت. واین روند افزایشی در حوزه های پسکرانه که بنادر را به بنادر نسل سوم تبدیل کند تا بتوانیم ظرفیت تولید بار را افزایش دهیم و عضویت درشبکه هایی که می توانند در حمل و نقل دریایی و به ویژه حمل و نقل ترکیبی فرصت را برای کشور فراهم کند این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در قالب بنادر نسل سوم و در قالب طرح جامع لجستیک کشور قابل مشاهده است و نشانه های موفقیت این رویکرد حجم سرمایه‌گذاری است که در سه سال اخیر حداقل ۱۵ هزار میلیاردتومان در عرض یکسال و نیم سرمایه‌گذاری برای بنادر جلب و جذب شده که با سرعت خوبی در حال اجراست. 

وی توحه به نیروی انسای و سرمایه انسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی را برای این نیروها از نکات حائز اهمیت خواند و توضیح داد: امروز اقتدار دریایی و حضور دریانوردان نظامی جمهوری اسلامی ایران در اقصا نقاط آب های جهان برای نشان دادن حضور و نقش امنیتی و نظامی ایران امروز بر جهانیان آشکار شده است. در بخش تجاری نیاز داریم برای توسعه منابع انسانی ایرانیان را بیشتر جلب و جذب کنیم. در عین حال باید بتوانیم فرصت سازی کنیم تا با برخورداری مناسب و با کیفیت و یا یک نظام آموزشی، مهارت و نیروی انسانی قابلی را در کشور آموزش داده و تقویت کنیم و از این در مسیر تحقق شعار سال گذشته که ناوگان ایرانی- دریانورد ایرانی بود، گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برکت تحریم را که سبب شد تا شرکت‌های کشتیرانی داخل به ساخت تجهیزات داخلی دریایی روی بیاورند به فال نیک می گیریم. شرکت‌های کشتی‌سازی ایران سال‌های ۹۸ و ۹۹ سال پرکاری را طی کردند که برای صنایع کشتی سازی حرکت موثری به شمار می آمد. 

اسلامی بر توسعه ناوگان دریایی و تقویت نیروی انسانی کارآمد و توسعه فرصت های شغلی در زمینه اقتصاد دریامحور تاکید کرد و گفت: امید است جمهوری اسلامی ایران با گام هایی که برداشته به عنوان کشور مطرح در حوزه دریا، سهم خود را از اقتصاد جهانی تحصیل کند.