شناسهٔ خبر: 94901 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبر داد:‌

اعتبار۸۲۰ میلیارد تومانی استان برای راه سازی در سال جاری/ افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال/ آغاز ریل گذاری خط آهن اصفهان-شهرکرد از سال آینده

حسین علی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از تصویب اعتبار۸۲۰ میلیارد تومانی استان برای راه سازی در سال جاری خبر داد.

حسینعلی مقصودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح اقدامات انجام شده در این استان در حوزه ساخت راه و مسیرهای مبادلاتی گفت: استان چهار محال هم به لحاظ وسعت و هم جمعیت حدودا  یک درصد کشور است. این استان، استانی کوهستانی است و بنابراین راهسازی در آن دشوار است، اما با این حال اقدامات خوبی در این استان انجام شده و هم اکنون نیز پروژه‌های راه‌سازی زیادی در استان فعال است. 

وی ادامه داد: در حوزه راه اکنون حدود ۱۴۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در حال ساخت است که از این ۱۴۰ کیلومتر برای افتتاح ۶۰ کیلومتر در سال جاری برنامه‌ریزی شده است. این بزرگراه‌ها شامل کمربندی شمالی شهرکرد، ۶ کیلومتر از محور بنداران، ۶ کیلومتر از محور به دهاقان، ۱۱ کیلومتر از مسیر شهرکرد-بروجن، ۱۵ کیلومتر بروجن-لردگان و حدود ۳-۴ کیلومتر شهرکرد به سمت شلمزار می‌شود.

مقصودی با اشاره به اهمیت محور محور شهرکرد-بروجن-لردگان گفت: این محور حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و احداث آن از سال ۸۷ شروع شده است.  بیش از ۳۵ هزار وسیله نقلیه در روز از این محور تردد می‌کنند و بخشی از ترانزیت مرکز به جنوب کشور از این مسیر انجام می‌شود. چهارمحال و بختیاری بین اصفهان و خوزستان قرار گرفته‌ است و همیشه ترانزیت مصالح و کالا بین این استان‌ها از مسیر چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود. این مساله باعث شده زیرساخت‌های جاده‌ای از بین برود و تصادفات زیادی در محور رخ دهد.

وی افزود: این محور یکی از محورهای پرتردد و پر حادثه است. تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد محور به صورت ۴ خطه درآمده است. منتها مشکل از لردگان به سمت دهدز و ایزه است که بخشی از کار در آن محدوده سدهای کارون ۴ و کارون ۳ در استان خوزستان فاقد پیمانکار است.

وی ادامه داد: این مناطق، نقاط کوهستانی بسیار سختی بوده که اکنون کار در بخشی از محور، از شهرکرد تا لردگان تقریبا انجام شده است. اما از لردگان به بعد گره کوری قرار دارد که لازم است وزارت راه و شهرسازی تدبیر سریع و عاجلی برای این محدوده داشته باشد تا این ترافیکی که از این استان عبور می‌کند با ایمنی بالاتر و با سلامتی استفاده کنندگان و مجاوران جاده همراه باشد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در حوزه راه سازی گفت: ۷ دستگاه تونل به طول حدود ۱۱ کیلومتر و ۷ دستگاه پل نیز در محورهای این استان در دست ساخت قرار دارد. اکنون به طور کل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حوزه ساخت راه در استان چهارمحال و بختیار فعال است.  اعتبار مصوب امسال این اداره کل برای این طرح‌ها به اضافه راه‌آهن اصفهان-شهرکرد نیز حدود ۸۲۰ میلیارد تومان است. 

مقصودی به پروژه راه‌آهن اصفهان-شهرکرد اشاره کرد و افزود: پروژه مهم راه‌آهن اصفهان-شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر که از سال ۱۳۹۱ شروع شده بود و تا سال ۹۸ حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در دو سال اخیر توجه زیادی معطوف به این پروژه شده، به طوری که  در این دو سال پیشرفت زیرسازی این خط به ۵۱ درصد رسیده است.  در این مسیر ۱۵ دستگاه تونل به طول تقریبی ۵.۲ کیلومتر قرار دارد و این نشان از سختی ساخت این راه‌آهن دارد. با این حال قرار است تا پایان امسال زیرسازی این خط تمام شود و سال آینده ریل‌گذاری آن انجام شود.

وی ادامه داد: امسال ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب راه‌آهن است. از سوی دیگر چند طرح مهم حوزه راهی شامل محور شهرکرد-بروجن-لردگان، محور شهرکرد-بنداران، شهرکرد-سامان-تیران، فارسان-دشتک، اردل-دوپلان. محور شهرکرد-بازفت و محور فرخشهر به سمت ناوان به علاوه راه‌آهن مجموعه پروژه‌های ماست که ۸۲۰ میلیارد تومان امسال اعتبار مصوب آن‌ها است.