شناسهٔ خبر: 94914 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تقدیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از نقش آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کردستان در پروژه راه اصلی سنندج – مریوان

دیدار محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان کردستان و افتتاح راه اصلی سنندج – مریوان از نقش آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کردستان در این پروژه قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان کردستان، ضمن افتتاح قطعه " تیژتیژ – گاران" مسیر اصلی سنندج – مریوان به طول ۵۲ کیلومتر از اقدامات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان در کنترل کیفی این پروژه قدرانی کرد.

بنابراین گزارش این پروژه مسیر فعلی سنندج – مریوان به طول تقریبی ۱۲۵ کیلومتر یکی از راه‌های مهم و صعب العبور استان کردستان است که با توجه وجود مرز رسمی باشماق و افزایش ترافیک خودروهای سبک و سنگین و بالا بودن آمار تصادفات منجر به جرح و فوت بالا بود و تصمیم به ساخت پروژه جدید سنندج مریوان (واریانت تیژتیژ – گاران) به طول ۵۲ کیلومتر گرفته شد.

طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۸۸۶ متر است.

بهره‌برداری از مسیر تیژتیژ-کاران، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و موجب کاهش طول مسیر به میزان ۲۵ کیلومتر، کاهش زمان سفر به حدود یک دوم، ارتقای مشخصات هندسی به راه اصلی درجه یک، افزایش ظرفیت ترافیکی محور و افزایش ایمنی در سفر می‌شود. ارزش فعلی این مسیر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

با بهره برداری از این جاده، مسیر سنندج - مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در این مراسم، همچنین عملیات اجرایی احداث راه اصلی در گردنه خروسه، که بخش دیگری از مسیر سنندج-مریوان است، نیز آغاز شد. 

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در این سفر خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، استاندار کردستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و جمعی از مقامات استانی وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.