مجتبی رنجبر در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: سامانه پایش رضایتمندی مسافران با هدف بهبود وضعیت خدمترسانی در فرودگاههای کشور با بهرهگیری از انواع کنسولهای نصب شده در نقاط مختلف فرودگاهها از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر در حال اجراست. با استفاده از این سامانه، مسافران میتوانند در کمترین زمان ممکن، میزان رضایت خود را از سرویسها و خدمات ارایه شده توسط فرودگاهها با ذکر دلیل رضایت و یا نارضایتی خود اعلام کنند.
مدیر راهبری مرکز ایمنی، عملیات اضطراری و نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی افزود: این مرکز با دریافت آنی دادهها از درگاهها و کنسولهای فرودگاههای سراسر کشور که توسط مسافران اعلام شده است، به تحلیل و تفسیر اطلاعات دریافتی توسط افراد مجرب با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای تخصصی میپردازد تا کیفیت خدمات و امکانات ارایه شده توسط فرودگاهها بررسی و جهت افزایش رضایت مسافران و بهبود شرایط فرودگاهها اقدامات لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه سامانه پایش رضایتمندی مسافران در دو حوزه کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالنهای فرودگاه به جمع آوری بازخوردهای مسافران میپردازد، گفت: موضوع کیفیت خدمات فرودگاهی در زمینههایی مانند امکانات سالنهای فرودگاه، کیفیت پذیرش مسافر و بار، نحوه برخورد کارکنان، آراستگی و راحتی در فرودگاه، سرویسهای اطلاع رسانی پروازی، مدت زمان انتظار پذیرش، نحوه دسترسی به فرودگاه، وضعیت پارکینگ فرودگاه، اقدامات مقابله با شیوع کرونا و غیره مورد ارزیابی مسافران قرار میگیرد. همچنین این سامانه در حوزه امکانات سالنهای فرودگاه به بررسی مواردی از جمله اینترنت، محل شارژ، چرخ دستی و ویلچر، آب آشامیدنی، پخش برنامههای تلویزیونی، محل بازی کودکان، عابر بانک، اتاق سیگار، صندلی انتظار، بسته بندی بار، غرفههای فروشگاهی، رستوران و فست فود، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی و غیره میپردازد.
به گفته رنجبر در حوزه کیفیت خدمات فرودگاهی، موفق ترین فرودگاهها از نظر امکانات سالنهای ترمینال، مهرآباد، اصفهان و مشهد بودهاند و فرودگاههای برتر از نظر کیفیت پذیرش بار/ مسافر، تبریز، مهرآباد، زاهدان، از نظر نحوه برخورد کارکنان، اصفهان، اهواز و یزد، از نظر آراستگی و راحتی در فرودگاه، مشهد، مهرآباد، بندرعباس، از لحاظ زمان انتظار پذیرش، شیراز، اهواز، زاهدان، از لحاظ سرویسهای اطلاع رسانی، مهرآباد، تبریز و مشهد و از نظر وضعیت پارکینگ فرودگاه، تبریز، شیراز و بندرعباس، از لحاظ نحوه دسترسی به فرودگاه شامل اصفهان، یزد و شیراز و اقدامات مقابله با شیوع کرونا شامل مهرآباد، بندرعباس و اهواز بودهاند.
وی همچنین گفت: در حوزه امکانات سالنهای فرودگاه از نظر دسترسی به اینترنت فرودگاههای اصفهان، مهرآباد و مشهد، از لحاظ محل شارژ تلفن همراه، مهرآباد، اهواز و تبریز، از نظر چرخ دستی و ویلچر فرودگاههای شیراز، مشهد و مهرآباد، از نظر صندلی انتظار، تبریز، زاهدان و بندرعباس، از نظر پخش برنامههای تلویزیونی، فرودگاههای مهرآباد، یزد و تبریز، از لحاظ آب آشامیدنی فرودگاههای یزد، شیراز و اصفهان، عابر بانک، فرودگاههای اصفهان، بندرعباس و مهرآباد، از نظر بستهبندی بار فرودگاههای مشهد، زاهدان و اهواز، غرفههای فروشگاهی، فرودگاههای تبریز، زاهدان و شیراز، از نظر رستوران و فست فود فرودگاههای مهرآباد، اهواز و بندرعباس، نمازخانه شامل فرودگاههای مشهد، یزد و اصفهان و از نظر سرویسهای بهداشتی نیز فرودگاههای مهرآباد، شیراز و مشهد رتبه برتر را کسب کردهاند.
رنجبر تصریح کرد: فرآیندهای نظارتی طی ماههای آتی نیز در فرودگاههای کشور بویژه مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، بندرعباس، یزد و زاهدان به صورت مستمر انجام خواهد شد.