شناسهٔ خبر: 95374 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان جنوبی مطرح شد؛

فرهنگ‌سازی مهم ترین سهم در کاهش تصادفات جاده ای را دارد

سومین جلسه کمیسیون ایمنی خراسان جنوبی.jpg در سومین جلسه کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان جنوبی بر سهم بسیار زیاد فرهنگ‌سازی در کاهش تصادفات جاده ای استان اشاره شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان جنوبی)، اسدالله جلال زاده مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته کمسیون اظهارکرد: افزایش گشت های کنترلی پلیس راه در تمامی محورهای استان، ارسال پیامک به رانندگان در ورود به استان و... از جمله مصوبات جلسه گذشته بود.

وی اظهارکرد: عملیات افتادگی شانه محور بیرجند - اسدیه شروع شده و عملیات اجرایی در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عملیات شیب شیروانی در چند حوزه نهبندان، دیهوک، طبس و بیرجند در حال اجرا است، افزود: ۲۲ درصد افزایش متوسط تردد از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که تردد ورودی استان ۲۶ درصد و خروجی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: تمام نقاط حادثه خیز استان آشکار سازی شده و مهم ترین مسئله برای کاهش تصادفات این است که نیازمند فعالیت بیشتر در امر فرهنگ سازی هستیم.

وی اضافه کرد: دستورالعمل مدیریت صحنه تصادفات رانندگی در کمسیون ۱۱۴ ایمنی راه ها مصوب و سهم دستگاه ها مشخص شده است و باید این دستورالعمل به دستگاه های مربوطه ابلاغ شوند.

وی با اشاره به بحث حذف آب نما ها در استان تصریح کرد: تعداد زیادی آبنما در سطح جاده های استان داریم که بر اساس اولویت وتامین اعتبارات لازم ،اداره کل بر نامه ریزی و عملیات اجرایی انجام می شود.

سرهنگ توفیق نیا،جانشین رییس پلیس راه خراسان جنوبی نیز ضمن ارائه گزارش اعلام کرد: در بحث تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی افزایش داشته ایم که در تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۲۲ درصد تصادفات و ۶ درصد تعداد فوتی افزایش داشته است.

وی افزود: شهرستان قاینات، فردوس و دیهوک کاهش تصادفات و در سایر شهرستان ها افزایش تصافدات را داشته ایم .

جانشین  پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین درصد تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهر ها رخ می دهد، ادامه داد: ۲۸ درصد از متوفیان و ۴۲ درصد تصادفات جرحی در راه روستایی بوده است.

توفیق نیا تاکید کرد: ۶۰ درصد تصادفات در راه اصلی و ۴۰ درصد راه روستایی بوده که ۴۰ درصد تصادفات فوتی در جاده های استان مربوط به واژگونی خوردروها است.

وی عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ را از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: در بحث اقدامات شاخص پلیس راه در بحث تخلفات حادثه ساز،  ۱۹ هزار و ۱۳۲ مورد اعمال قانون شده و ۶۵۴ خودرو توقیف شده اند.

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: برای کاهش تصادفات جاده در استان علاوه بر کارهای فنی کار فرهنگی نیز باید انجام شود که این امر نیازمند همکاری همه ارگان های مرتبط است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش،  صدا و سیما، جراید و خبرگزاری، دهیاری ها و دفاتر شهرداری ها نیز در این موضوع ورود پیدا کرده و در مباحث فرهنگی همکاری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در بحث آشکار سازی مسیر خروجی و شیب راه های فرار کامیون ها اشکار سازی بیشتری انجام شود و بیشتر روی موضوع کار شود تا کاهش مخاطرات را داشته باشیم

فرهادی اظهارکرد: اشکار سازی نقاط حادثه خیز باعث می شود تا در این محدوده رانندگان با هوشیاری بیشتری تردد کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات فرهنگی سهم بسیار زیادی در بحث کاهش تصادفات داشته و این امر در آینده نیز بسیار در کاهش تصادفات و مشکلات ترافیکی موثر خواهد بود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در راستایی اجرایی شدن مصوبات تلاش شود تا حوادث جاده ای  کمتری را شاهد باشیم.