شناسهٔ خبر: 95472 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت بنادر در دولت تدبیر و امید به ۲۸۵ میلیون تن رسید/ارتقای ۶۰ درصدی طول بزرگراه‌های کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم/بهره‌مندی از ۲ لایروب در بنادر جنوب کشور بعد از ۵۰ سال

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رییس‌جمهور از بهره‌برداری از دو لایروب در بنادر جنوب کشور بعد از ۵۰ سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمداسلامی وزیر راه وشهرسازی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های حمل و نقل که با دستور رییس جمهوری به افتتاح رسید، گفت: درحوزه راه در ۱۷ استان ۲۶ پروژه، ۳۲۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را افتتاح خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی، ایجاد شده است که در بخش بزرگراه‌ها حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراه‌های کشور را تجربه کردیم که این دستاوردی بزرگ و ماندگار است که کمک کرده تا ظرفیت جابه‌جایی افزایش پیدا کند و با افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر، دستاوردهای ملموسی را برای مردم به ارمغان آوردیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در این دوره بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی به راه‌های آسفالته روستایی کشور افزوده شد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۱۶دستاورد در حوزه بنادر و دریانوردی به افتتاح می‌رسد در بیان جزئیات آنها اعلام کرد: ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن درسال ۹۲ امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن در پایان دولت تدبیر و امید رسیده است که افزایش ۱۰۰ میلیون تنی را خواهد داشت. در عین حال بنادر کشور به سمت بنادر نسل سوم با ظرفیت و تجهیزات پیشرفته‌تر حرکت کرده‌اند که این خود وجه تمایز دولت تدبیر و امید است. 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه با مکانیزم های توسعه‌ای افزایش یافته و مدت انتظار کشتی‌ها را به حداقل برسانیم. بدین معنا چنانچه در گذشته بیش از دو هفته کالاها در کشتی معطل می‌ماند تا بار آن تخلیه شود امروز ظرف ۶یا حداکثر ۷ روز بار تخلیه می‌شود و نسبت تخلیه به نصف کاهش یافته است. همچنین در این دوره برای رفتن به سمت بنادر نسل سوم ۱۷ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری شد که  حدود ۱۴ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در این دوره مدیریت دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است که حکایت از رویکرد مثبت و سازنده دارد.

به گفته اسلامی رفتن به سمت بنادر نسل سوم با ایجاد ظرفیت تولید بار در بنادر، ایجاد صنایع، ایجاد ظرفیت‌های فناوری مواد و بازفرآوری اتفاق می‌افتد و کمک می‌کند تا قدرت ترانزیت نیز افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نظام جامع حمل و نقل نیز گفت: قدرت اقتصادی هر کشوری دو پایه اساسی دارد یکی قدرت برند و دیگری قدرت لجستیک است که چنانچه این دو قدرت به خوبی شکوفا شوند و کارآیی داشته باشند، حتما آن اقتصادی به پویایی مدنظر خواهد رسید. وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای سهم خود برای قدرت سازی لجستیکی هم در زیرساخت هم در نظامات و هم در سامانه‌های حمل و نقل، کارهای بزرگ مطالعاتی، سازماندهی و ایجاد شیوه‌نامه‌ها، کارهای موثری انجام داده است. بدین معنا سازوکارهایی ایجاد شد تا بتوان به سهولت سرمایه‌گذاری را توسعه داد. سامانه مدیریت حمل ونقلی حاکم شد و زیرساخت‌های ما بر اساس مطالبات لجستیکی و برنامه محور توسعه پیدا کرد که در قالب نرم‌افزار به عنوان ابزار مدیریت در وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است و وزارت راه پروژه‌های خود را با این فرهنگ مدیریتی و نگاه راهبردی برای رسیدن به هدف دنبال می‌کند.

ایجاد تحرک در نوسازی ناوگان جاده‌ای

اسلامی ضمن تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: هم اکنون ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت موجب کاهش راندمان را ایجاد کردند. برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای که با تدبیر رییس جمهور در سال ۹۸ دنبال شد امروز گزارش نوسازی ارایه می‌شود. امید است با تاکید رییس جمهوری تمامی دستگاه های مرتبط تحرکی در نوسازی ناوگان به وجود آورند تا ما از محل افزایش ایمنی و کاهش میزان مصرف سوخت و آلاینده ها بتوانیم پایین آوردن سن ناوگان و بالا بردن راندمان را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۰ میلیون تن بار در جاده‌های کشور جابه‌جا شد که نسبت به سال ۹۸ با توجه به شرایط کرونایی حدود ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد و در سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال تاکنون همین نرخ رشد را در جابه جایی بار تجربه کردیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: توسعه بنادر در دستور کار است. توسعه بندر چابهار هم اکنون به ۸/۵میلیون تن رسیده است و در برنامه هدف‌گذاری شده تا به سمت ۲۰ میلیون تن برسد. عمدتا توسعه بندر و بندر شهیدرجایی که امروز افتتاح می شود فاز ۳ و اسکله نفتی بندر شهیدرجایی است که امروز با فرمان رییس جمهور افتتاح می‌شود.

اسلامی در خصوص لایروبی در بنادر کشور نیز اعلام کرد: امروز در کشور بعد از ۵۰ سال در کشور دو لایروب بسیار مجهز در کشور تحت اختیار ما قرارگرفت، امروز این دو لایروب درجنوب کشور به بهره‌برداری می‌رسد. لایروبی های مستمر کمک می کند تا آب‌خور مناسب کشتی‌های بزرگ فراهم شود و ظرفیت تخلیه وبارگیری به اضافه تجهیزات و دستگاه های خریداری شده ارتقا می‌یابد.

وی افزود: با این دو لایروب قادر هستیم آب خور موردنیاز ظرفیت اسمی بنادر را ثابت نگه داریم.