شناسهٔ خبر: 95473 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل سازمان راهداری:

آمار جابه جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) افزایشی است/ کاهش رسوب در انبارها در صورت تدام حضور روزانه ۲ هزار کامیون در بندر

بازدید بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آمار جابه جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) را افزایشی دانست و گفت: روزانه کار جابه جایی کالاهای اساسی از این بندر توسط بیش از ۲ هزار کامیون انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خوزستان)، بابک طالبی در جریان سفر دو روزه به استان خوزستان و بازدید از پایانه بار بندر امام خمینی(ره) به منظور بررسی روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از این بندر اظهار کرد: در حال حاضر حمل کالاهای اساسی نه تنها اولویت وزارت راه و شهرسازی، بلکه در صدر اولویت بسیاری از وازتخانه ها قرار گرفته است.
وی با اشاره به جابه جایی بیش ۱۵۲ میلیون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای در سراسر کشور از ابتدای امسال تاکنون، افزود: جابه جایی این میزان کالا رشد ۷ تا ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. 
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جابه جایی این میزان بار در کشور را بیان گر پویایی حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: برای تسریع در روند جابجایی کالاهای اساسی، باید بهره وری ناوگان حمل و نقل بیشتر شود که برای رسیدن به این مهم علاوه بر سازمان، صاحبان کالا نیز باید نقش مؤثر خود را ایفا کنند.
طالبی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در خصوص جابه جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) بیان کرد: صاحبان کالا باید از ظرفیت خالی ناوگان حمل و نقل به موقع و به خوبی استفاده کرده و مدیریت توزیع و مصرف از سوی صاحبان کالا باید در عمق کشور و نه تنها در بنادر اتفاق بیافتد.
وی مکاتبات صورت گرفته با صاحبان کالا از بهمن ماه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق آمارهای اخذ شده از جهاد کشاورزی مبنی بر میزان کشت و برداشت محصولات کشاورزی و همچنین پیش بینی حجم قابل توجه ورود کالاهای اساسی به بنادر امام خمینی(ره)، از صاحبان کالا خواسته شد که با برنامه ریزی، از ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای استفاده کرده و پیش از آغاز سال جدید نسبت به جابه جایی کالاهای خود اقدام کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: با وجود این مکاتبات، متأسفانه این امر صورت نپذیرفت و در سال جدید با همزمانی حمل محصولات کشاورزی در جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان به ویژه در استان خوزستان و جابه جایی کالاهای اساسی مواجه شدیم.
طالبی با اشاره به جابجایی ۵.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان، اذعان کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱.۵ میلیون تن افزایش را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه سهم کالاهای اساسی از ۱۵۲ میلیون تن کالای جابه جا شده در کشور حدود ۶ میلیون است، افزود: به منظور تسریع در روند جابجایی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) ، اقدامات تشویقی از جمله تخصیص یک جفت لاستیک با نرخ دولتی به ازای ۴ هزار کیلومتر پیمایش و ۵ بارنامه از مبدأ بندر امام و توزیع روغن موتور با نرخ کارخانه های تولیدی در محل پایانه بار این بندر در حال انجام هستند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به استفاده از ناوگان راهداری برای تسریع در روند جابه جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) ، گفت: در این راستا حدود ۸۰۰ کامیون راهداری آماده اعزام به بندر امام هستند که از این تعداد حدود ۳۸۰ دستگاه وارد این بندر شده اند.
طالبی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از جمله بر خط کردن اعلام بار در پایانه بار بندر امام خمینی(ره) و امکان صدور بارنامه توسط شرکت های حمل نقل هر استان از مبدأ این بندر برای اولین بار در کشور، روزانه حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تن کالاهای اساسی  توسط بیش از ۲ هزار کامیون از این بندر جابه جا می شوند.
وی تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده  در صورت ادامه این روند، امیدوار هستیم تا چند روز آینده حجم رسوب کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) کاهش یابد.