شناسهٔ خبر: 95520 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان خبر داد:

اجرای چندين پروژه زيرساختی در فرودگاه‌های سيستان و بلوچستان طی ماه‌های اخير

علی جزینی زاده مديرکل فرودگاه‌هاي سيستان و بلوچستان از اجرای چندين پروژه مهم و بزرگ در فرودگاه‌های خاش، زاهدان، ايرانشهر، زابل و سراوان طی ماه‌های اخير با وجود محدوديت‌های مالی و بحران کرونا خبر داد.

علی جزینی زاده، مدیرکل فرودگاه های سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با وجود بحران‌های مالی وارد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا، طی ماه‌های اخیر با حمایت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیز مسوولان استان توانستیم پروژه‌های مهمی را در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان اجرا کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان افزود: از جمله پروژه‌های اجرایی در فرودگاه زاهدان می‌توان به تملک اراضی و احداث دیوار حفاظتی در ضلع جنوب شرقی، شرق و شمال شرقی باند جدید جهت رفع موانع و محدودیت‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از باند جدید، اجرای چراغ‌های تقرب دقیق باند ۳۵ راست، تعویض سیستم‌های سرمایش با نصب دو دستگاه چیلر۲۰۰ تن آب خنک، بهسازی ترمینال ورودی پروازهای خارجی، اصلاح و احیای خط کشی باند ۱۷ راست و ۳۵ چپ برابر استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و مقررات ADR، اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از جمله تب‌سنجی و پایش مستمر مسافران، استقرار ناظران سلامت و نصب یک دستگاه اسکن ضدعفونی با اشعه (یو وی سی) جهت بار خروجی مسافران، گازکشی فرودگاه و نصب و عملیاتی کردن شش دستگاه راهبند دفنی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: عملیات نصب سیمولاتور سه بعدی برج و اپروچ فرودگاه زاهدان تمام شده و به زودی با نصب نرم افزار مربوط، عملیاتی خواهد شد.

جزینی زاده افزود: از جمله اقدامات انجام شده در فرودگاه زابل می‌توان به بهسازی سالن ترانزیت ترمینال، نصب یک عدد چیلر۱۶۰۰ تن هوای خنک، اجرای چراغ‌های تاکسیوی و آستانه باند ۳۴ و اختصاص یک دستگاه خودروی بیماربر و برنامه ریزی جهت جابه‌جایی جاده زابل- دوست محمد برای برطرف کردن مانع پروازی در فاینال باند ۳۵ اشاره کرد. همچنین اخیرا مسیر گرگان- زابل راه اندازی شده و نیز پروازهای پارس ایر را در مسیر تهران- زابل برقرار کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: در فرودگاه ایرانشهر نیز ساماندهی گیت‌های بازرسی سالن ترانزیت، ساماندهی کانترهای پذیرش بار مسافر و جابه‌جایی تیرهای برق فاینال باند ۳۵ انجام شده است.

جزینی زاده افزود: در فرودگاه خاش تملک اراضی بی خطری پرواز انجام و مقرر شده با اختصاص اعتبار استانی دیوار حفاظتی اجرا شود و به زودی شاهد بهسازی و تطویل باند این فرودگاه خواهیم بود.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به اتمام پروژه  تطویل باند فرودگاه سراوان گفت: سیویل ورک سیستم روشنایی، خط کشی و رنگ زدایی باند فرودگاه سراوان انجام شده است. همچنین اجرای نمازخانه و پارتیشن‌های گیت‌های بازرسی و دفاتر شرکت‌های هواپیمایی در ترمینال انجام شده و از دیگر اقدامات می‌توان به رفع موانع پروازی و جابه‌جایی دیوار حفاظتی فاینال باند ۱۳ و نیز جابه‌جایی تیرهای برق فاینال باند ۳۱ فرودگاه سراوان اشاره کرد.

وی همچنین از نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری NDB/DME فرودگاه سراوان و وارسی پروازی این سامانه خبر داد.

جزینی زاده گفت: اخیرا با حمایت اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما چهار خودروی کفساز به فرودگاه‌های استان اختصاص یافته و عملیاتی شده‌اند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای جابجایی آشیانه و پروازهای هواناجا در فرودگاه زاهدان به اراضی تحویلی، تملک اراضی ضلع شمالی فرودگاه ایرانشهر و نیز در صورت مهیا شدن شرایط اقتصادی شرکت احداث ترمینال جدید فرودگاه زاهدان و نیز بهسازی باند قدیم این فرودگاه خبر داد.