شناسهٔ خبر: 95544 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی هواشناسی

احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و انسداد موقت جاده‌ها

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کل کشور نسبت به احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و انسداد موقت جاده‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی، نسبت به ورود یک سامانه هوایی جدید و احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و انسداد موقت جاده‌ها اخطار داد. 

براساس این هشدار، سامانه مورد نظر، تداوم سامانه بارشی موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی را موجب شده و دوشنبه ۲۸ تیرماه پایان خواهد یافت. نوع مخاطره این سامانه بارش شدید باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ است و منطقه اثر آن در روز یک‌شنبه مناطق فارس، بوشهر، هرمزگان، كرمان، كهگيلويه و بويراحمد و روز دوشنبه جنوب كرمان و شمال هرمزگان است. اثر مخاطره آن نیز طغیان رودخانه های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی و انسداد موقت جاده ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های سست و موقت است.

بنابراین اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها توصیه می‌شود.