شناسهٔ خبر: 95554 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

طول بزرگراه‌های کشور به ۲۱ هزار کیلومتر می‌رسد/تبدیل بنادر ایران به بنادر نسل سوم/ گسترش سهم ترانزیت ایران در منطقه/ تحقق نوسازی بخشی از ناوگان هوایی و توسعه فرودگاه‌ها در دولت تدبیر و امید/ برنامه افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۲۰ میلیون تن در سال/ پیگیری طرح جامع لجستیک به عنوان یکی از ضرورت‌های شکوفایی اقتصادی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید و به ویژه دولت یازدهم را در بخش حمل و نقل، نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاه ها و بنادر، عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته ۲۶تیر در برنامه نگاه یک از شبکه یک به تشریح فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل پرداخت.

افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه در دولت تدبیر وامید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در طول دولت تدبیر و امید بیش از ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه افتتاح شد و روز پنجشنبه گذشته ۳۲۱ پروژه بزرگراهی به  افتتاح رسید، اظهار کرد: اینها کمک کرده است تا ایمنی و راندمان در بخش بار و مسافر افزایش یابد. همچنین بنا بر آمار، سالی ۸۰۰ کیلومتر به طول راه‌های کشور افزوده شده است که رقمی قابل توجه است. در عین حال هماهنگی برای انتقال بار و مسافر تسهیل شده و از نقاط حادثه‌خیز رفع خطر شد و بسیاری از مسیرها نیز دوبانده شدند.

به زودی طول بزرگراه‌های کشور به ۲۱ هزار کیلومتر می‌رسد

اسلامی افزود: هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده و در انتظار آسفالت و نصب علائم است که با افتتاح آنها میزان بزرگراه های کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر خواهد رسید.

اسلامی همچنین در خصوص صنعت هوایی و نوسازی صنعت هوایی، گفت: در سال ۸۹ که بحث آزادسازی قیمت ها مطرح شد و دلار یکهزار تومان بود، آنها برای یک ساعت پرواز یکصد هزار تومان دریافت می‌کردند. با تغییر شرایط و انفجار  در افزایش قیمت‌ها و شرایطی که متاثر از تحریم بود هر روز درآمد شرکت‌ها نسبت به هزینه‌ها روند کاهشی یافت و شرکت‌های هوایی نتوانستند هزینه‌ها را با درآمد متناسب کنند و به  همان نسبت نتوانستند نوسازی انجام بدهند. امروز کشور بیش از هر زمانی نیاز دارد به اصل سرمایه خود در حوزه حمل و نقل توجه کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص زیرساخت‌های ریلی و همچنین اقدام وزارتخانه درباره تسهیل در صنعت هوایی کشور، گفت: از تسهیلات یارانه ای که در ستاد کرونا تصویب شده بود،صنعت هوایی و زیرساخت‌های ریلی به دلیل شیوع کرونا دچار مشکلاتی شدند که دراین ایام بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تسهیلات کرونایی دریافت کردند.

اسلامی ادامه داد: شرکت‌های ریلی به دلیل تضامین مالی که داشتند تسهیلات کرونایی کمتری را دریافت کردند که یکی از آنها شرکت رجا بود که تقریبا هیچکدام از تسهیلات را دریافت نکرد و صندوقی که آنها را حمایت می کرد شرکت رجا را مورد حمایت قرار نداد.

ار ظرفیت‌های داخل برای توسعه کشور بهره بردیم

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: کاری که وزارت راه و شهرسازی در دوران کرونا انجام  داد، این بود که از ظرفیت‌های داخل برای توسعه استفاده کرد. در حوزه ریلی از ظرفیت و توان داخلی بهره بردیم. این کمک کرد تا توان صنعتی و تکنولوژی کشور مورد حمایت جدی قرار بگیرد و  همین مورد نیز کمک کرد تا از بابت کاهش درآمد از طریق تسهیلات و قطعی خط لجستیک با بهره مندی از توان داخل و تولید داخل از محل تبصره ۱۸ وام تخصیص بدهیم.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وام کمک هزینه برای عملیات بهره برداری به شرکت‌های ریلی ارایه کرد و دیگری نیز وامی بود که برای توسعه ناوگان به شرکت های ریلی از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافت. با این کمک ها تلاش کردیم تا شرکت های ریلی آسیب کمتری ببینند.

نوسازی ۵۵ هزار ناوگان فرسوده جاده ای کشور

وزیر راه و شهرسازی درخصوص نوسازی ناوگان جاده ای بار و مسافر نیز اعلام کرد: در خصوص نوسازی ناوگان بار و مسافر برنامه ای مدون وجود داشت که آن برنامه دستخوش مسائلی شد که ریشه آن در صنایع خودروسازی است. یکی از صنایع خودروسازی که کامیون را سال هاست به کامیون داران فروخته بود نتوانست کامیون ها را تحویل بدهد. در این دوره با توجه به اینکه عمر ناوگان جاده ای در حال بالارقتن بود و با وجود ۵۵ هزار ناوگان جاده ای بالای ۴۵ سال سن تلاش کردیم تا از محل امتیاز قانون احکام دائمی ماده ۳۰ و امتیازی که برای وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده بود، ۵ هزار کامیون زیر سه سال ساخت را به کشور وارد کنیم و برای ۵۰ هزار کامیون دیگر از طریق قرارداد با کارنجات نسبت به تولید آن اقدام کنیم.

اسلامی افزود: امیدواریم کارخانجات کامیون های مرغوب و با کیفیت تولید کنند و برای واردات ۵هزار کامیون نیز بروکراسی ها کاهش یابد تا سریع تر ناوگان جاده ای نوسازی شود.

ایجاد ترمینال جدید در فرودگاه بین المللی امام خمینی در دستور کار

اسلامی در خصوص بخش هوایی و اقداماتی که در این بخش انجام شد، توضیح داد: در بخش هوایی یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفت غیر از نوسازی و ورود هواپیماهای جدید، توسعه فرودگاه بود. به عنوان نمونه توسعه فرودگاه مهرآباد، توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه استانها از جمله اقدامات بود. در عین حال در مسیرهای پروازی پذیرش ظرفیت‌های جدید برای عبور از مرزهای ایران گسترش یافت.

 

وزیر راه و شهرسازی با بر شمردن گسترش مسیرهای پروازی به عنوان یکی از درآمدهای تزانزیتی کشور، ادامه داد: ایجاد ترمینال جدید در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با سرمایه گذاری داخلی از دیگر اقداماتی است که در دست انجام است. به منظور سرمایه گذاری و ایجاد ترمینال جدید تفاهم نامه ۲ میلیارد دلاری امضا شده است که سقف ۶۰ میلیون مسافر در  سال توسط طرح برنده شده ترمینال جدید دیده شده  و از این طریق هاب بزرگ منطقه ای ایجاد خواهد شد که این گام جدیدی است که در بخش هوایی در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه  دولت دوازدهم در خصوص بنادر نیز اعلام کرد: ظرفیت بنادر کشور در دولت تدبیر و امید از ۱۸۵ میلیون تن ظرفیت به ۲۸۵ میلیون تن ظرفیت رسیده است که با افتتاح های اخیر و سرمایه گذاری هایی که در بنادر کشور انجام شده است توانسنیم بنادر کشور را به بنادر نسل سوم تبدیل کنیم.

اسلامی افزود: در بنادر نسل سوم کشور هم صنعت و تولید وجود دارد و هم فرآوری در بنادر انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی بنادر کشور پس‌کرانه ایجاد شده است، توضیح داد: در بندر شهید رجایی ۲۵۰۰ هکتار زمین جدید به عنوان پس کرانه ایجاد شده است. در بندر چابهار نیز ظرفیت از ۹۰۰ هزار تن به ۸/۵ میلیون تن رسیده ایم که بناست این رقم در گام تکمیلی به ۲۰ میلیون تن در سال برسد.

اسلامی توسعه شبکه راه آهن کشور و اتصال بنادر و راه آهن را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: با مجموعه اقداماتی که در حال انجام است تلاش می کنیم تا سهم ترانزیت ایران را افزایش بدهیم.

وی بر گسترش شبکه ریلی و شبکه جاده ای و اتصال آن ها به کشورهای همسایه و افزایش سهم ترانزیت تاکید کرد و افزود: تکمیل راه آهن رشت-آستارا و اتصال آن به روسیه وهمچنین راه آهن شلمچه-بصره از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی تاکید کرد: هم اکنون در قالب طرح جامع حمل و نقل و لجستیک کارها در وزارتخانه دنبال می‌شود. طرح جامع لجستیک یکی از ضرورت‌های شکوفایی اقتصادی است که در وزارت راه و شهرسازی حاکم شده است.