شناسهٔ خبر: 95560 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۲۰۰۰۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی در کشور داریم

کنارگذر شمالی شهرکرد.jpg معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از ۳۲۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور گفت: در حال حاضر طول شبکه بزرگراهی کشور ۲۰ هزار کیلومتر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، خیرالله خادمی، مؤثرترین و کاربردی ترین شبکه حمل و نقل کشور را، حمل و نقل جاده‌ای دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد جابجایی بار و مسافر از طریق جاده ای صورت می گیرد و بر این اساس نگهداشت، توسعه و ایمنی شبکه گسترده بزرگراهی و جاده ای در کشور ضرورت دارد. 

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول شبکه جاده ای کشور را ۲۲۰ هزار کیلومتر شامل ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ترانزیتی خواند و ادامه داد: با توجه به اینکه ۷۵ درصد جابجایی بار در کشور از طریق مسیرهای ترانزیت می باشد؛ اولویت اول، تبدیل ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی به بزرگراه یا آزادراه از طریق احداث باندهای دوم جاده ای است.

وی همچنین طول شبکه بزرگراهی کشور را بیست هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: با احتساب ۶ هزار کیلومتر بزرگراه در حال احداث و دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه، نیازمند احداث ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر جدید بزرگراهی هستیم.

خادمی به افتتاح ۳۲۱ کیلومتر پروژه بزرگراهی به دستور رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه ها با اعتبار ۳۰۶۰ میلیارد تومان در ۱۷ استان کشور به بهره برداری رسید.

مدیر کل ساخت و توسعه راه های منطقه غرب و مرکز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز که برای افتتاح همزمان سه پروژه راهسازی به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود؛ گفت: در حال حاضر ۲۱۰ کیلومتر راه در قالب ۳۵ قرارداد پروژه به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال در این استان در دست احداث داریم؛ که از این میزان، ۱۴۰ کیلومتر آن بزرگراه و مابقی راه اصلی است.

علی اصغر کاظمی به احداث ٩ دستگاه تونل به طول ۱۱ کیلومتر در چهارمحال و بختیاری نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته برای تأمین مالی پروژه ها، اعتبارات مصوب ۱۴۰۰ و همچنین پروژه هایی که تأمین مالی آنها از طریق بانک ها صورت می گیرد؛ تحقق پیدا کند تا انشااله بتوانیم؛ در سال جاری ۲۱۰ کیلومتر راه در استان را در قالب پنج قرارداد جدید و در دست اجرا به ۳۵۰ کیلومتر برسانیم؛ که این امر نوید بخش توسعه محورهای ارتباطی در استان است.

 مجید نظری معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین، ارزش ریالی ۳۵ کیلومتر راه افتتاح شده در استان را ۴۰۶ میلیارد تومان خواند و گفت: با احتساب این ۳۵ کیلومتر، ۲۹۳ کیلومتر بزرگراه و ۷۵۳ کیلومتر راه اصلی در استان داریم.