شناسهٔ خبر: 95565 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری سازمان بنادر اعلام کرد:

بسیاری از تعرفه‌های بندری در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکرده است/ ثبات در تعرفه‌های مترتب بر کشتی و THC نسبت به سال گذشته/ تدوین تعرفه‌ خدمات بندری با توجه به صرفه و صلاح بخش خصوصی و صاحبان کالا

فرهاد منتصر کوهساری عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه بسیاری از تعرفه های بندری تعیین شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده است، گفت: تعرفه‌های مترتب بر کشتی و THC در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، هیچ‌گونه تغییری نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و‌شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با تعرفه‌های خدمات بندری در سال جاری و اینکه چه مسائلی در رابطه با تدوین تعرفه‌ها در این بخش مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ تمامی مراحل استصوابی را پشت سر گذاشته و به تمامی بنادر کشور جهت اجرا ابلاغ شده و هم‌اکنون فعالیت‌ها بر این اساس، در حال انجام است.

وی ادامه داد: در سال جاری بسیاری از تعرفه‌های سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سال گذشته از قبیل تعرفه‌های مترتب بر کشتی و THC ( نرخ تخلیه و بارگیری کانتینر) هیچ گونه تغییری نداشته است.

افزایش تعرفه‌ها بر اساس ۳ شاخص 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، حقوق کارگران و نرخ تورم، افزایش تعرفه مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است، علاوه بر صرفه و صلاح بخش‌های خصوصی فعال در بنادر کشور به صرفه و صلاح صاحبان کالا توجه ویژه ای داشته باشد.

کوهساری با اشاره به اینکه در مجموع می‌توان اعلام کرد یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت‌هایی که در سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود، تعیین تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری است، گفت: چنانچه فعالیت بخش خصوصی فعال با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد مقرون به صرفه نباشد، قدرت سرمایه‌گذاری در بنادر کشور کاهش پیدا می‌کند و بنادر کشور دیگر امکان ارائه خدمات مطلوب را نخواهد داشت.

افزایش چشمگیر تعرفه‌ها؛ عامل کاهش قدرت رقابت پذیری بنادر

وی افزود: اگر افزایش تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری افزایش چشمگیری داشته باشد، ضمن اینکه از قدرت رقابت پذیری بنادر با بنادر منطقه‌ای کاسته خواهد شد، هزینه صاحبان کالا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور بندری و دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه تعرفه گذاری مناسب در حوزه امور خدمات دریایی و بندری موجب می‌شود علاوه بر افزایش بازدهی اقتصادی برای فعالان اقتصادی، نیازهای سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: به طور حتم قیمت گذاری بهینه خدمات بندری و دریایی موجب ارتقاء عملیات تخلیه و بارگیری و پهلودهی امن برای شناورها خواهد شد.