شناسهٔ خبر: 95595 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد:

تولید محصول مشترک در حوزه پیش‌آگاهی؛ گامی بلند در جهت مدیریت بحران/ ارتقای سطح هشدارهای پیشگیرانه با تجمیع داده‌های چهار سازمان

سحر تاجبخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تفاهم با سازمان‌های فضایی، نقشه‌برداری و زمین‌شناسی موجب تولید محصول مشترک در حوزه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی می‌شود، گفت: این اقدام کمک شایانی به حوزه مدیریت بحران کشور خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور در مراسم انعقاد تفا‌هم‌نامه همکاری چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی با بیان اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی یکی از پردامنه‌ترین و گسترده‌ترین بلایای طبیعی است که هرساله خسارات و تلفات و صدمات زیادی در دنیا به بار می‌آورد، گفت: در این زمینه پیشبینی‌ها و هشدارها نقش بسیار مهمی در حوزه مدیریت بحران ایفا می‌کند. کشورهای پیشرو اهمیت و منزلت این پیش ‌آگاهی را به خوبی درک کرده و سرمایه‌گذاری های عظیمی در این حوزه انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز مساله پیش‌بینی و پیش‌آگاهی در حوزه بلایای طبیعی و جوی در حوزه مسئولیت سازمان هواشناسی کل کشور است. این سازمان با تمام قوا و ظرفیت و توان کارشناسی تخصصی که اختیار دارد، این وظیفه را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

تاجبخش افزود: در کنار این موضوع اتفاقی که اکنون در دنیا رخ داده است، رشد قابل ملاحظه فناورانه در حوزه داده و اطلاعات است. اگر نتوانیم در تولید محصول پیش‌آگاهی که در اختیار کاربران تخصصی و عام قرار می‌گیرد، از  این ظرفیت فناورانه استفاده کنیم، قطعا از ایده آل خود دور می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داده‌های بی شماری در حوزه داده‌های مکانی و محیطی وجود دارد که در تحلیل و پردازش و حتی مدیریت صدور پیش آگاهی و هشدار کمک می‌کند، گفت: از این جهت امروز سازمان هواشناسی در خدمت روسای دستگاه‌هایی است که بخش اعظم این داده و اطلاعات را در کشور تولید می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم با این همکاری مشترک که در قالب یک تفاهم چهارجانبه بین سازمان‌های هواشناسی، نقشه برداری، فضایی و زمین شناسی منعقد می‌شود، بتوانیم از ظرفیت بزرگی که در کشور وجود دارد، استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید هدف همه ما در مساله بلایای طبیعی با دیدگاه تخصصی ما در موضوعات جوی و اقلیمی حفاظت از جان و مال مردم است. این هم افزایی کمک خواهد کرد که بتوانیم در این زمینه با نگاه مساعد وضعیت تولید هشدارها را به سمت بهبود ببریم.

رییس سازمان هواشناسی کشور با تشریح مزایای امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک گفت:  اولا تولید محصولات مشترک با استفاده از داده و اطلاعات موجود در این سازمان‌ها، باعث تولید یک محصول کاربر پسندتر برای دستگاه‌های تخصصی که از این اطلاعات استفاده می‌کنند، مانند سازمان مدیریت بحران شده و در زمان بحران باعث ایجاد مزیت می‌شود، چراکه پیشگیری گام اول مدیریت بحران است. نکته دوم و مهم دیگر این است که پس از تولید محصول مشترک، دستگاه‌های بهره بردار راه را گم نمی‌کنند. محصول مشترک باعث می‌شود داده های منفرد برای بهره‌برداری تجمیع شده و موجب بهره‌برداری و تصمیم‌گیری بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی تولید این محصولات مشترک با نگاه کارشناسی قوی کمک می کند که تصمیم گیران، تصمیمات بهتر برای مقابله با بلایا اتخاذ کنند. بهره‌گیری از خرد جمعی نتیجه دیگر این اقدام مشترک است و این اقدام باعث می‌شود که نگاه کارشناسی در دستگاه‌های متفاوت گرد هم آید. با دیدگاه های مختلف می‌شود یک محصول مشترک، مفید و کاربرپسند تولید کرد. چراکه همکاران در تمام دستگاه‌ها با نگاه کارشناسی به تولید و تحلیل داده می‌پردازند.

تاجبخش در انتها گفت: مخاطرات بی شماری کشور ما را تهدید کرده و گاه  تجربه نیز شده‌اند. این مخاطرات شامل سیل، خشکسالی، فرونشت، توفان گرد و خاک و  غیره می‌شود که با استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود و پیش‌آگاهی‌هایی که تولید می‌شود، می‌توان  در پیشگیری و پیش بینی و مدیریت بحران نقشی موثر بازی کرد.