شناسهٔ خبر: 95694 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان مطرح شد؛

نقشی بی بدیل در توسعه صادرات غیر نفتی آذربایجان غربی با یکپارچه سازی مدیریت پایانه های مرزی

توسعه صادرات غیر نفتی  در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی آذربایجان غربی، طرح یکپارچه سازی مدیریت پایانه های مرزی استان با نقشی بی بدیلی در توسعه صادرات غیر نفتی استان آذربایجان غربی مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(آذربایجان غربی)، در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی آذربایجان غربی، طرح یکپارچه سازی مدیریت پایانه های مرزی استان با نقشی بی بدیلی در توسعه صادرات غیر نفتی استان آذربایجان غربی مطرح شد.

در این جلسه که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و شرکت مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مربوطه استان در سالن شهید سردار قاسم سلیمانی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح های عمرانی پایانه های مرزی گفت: مرمت و بهسازی سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است و سالن مسافری و محوطه سازی پایانه مرزی سرو نیز با اعتبار بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال تمام شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی در خصوص عملیات عمرانی ساخت ساختمان پایانه مرزی رازی شهرستان خوی افزود: احداث ساختمان اصلی تجاری و مسافری این پایانه مرزی به مساحت تقریبی ۹۵۰۰ متر مربع در سه طبقه سازه فلزی با جدیت پیگیری می‌شود بطوریکه هم اکنون این پروژه نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شکری ادامه داد: آذربایجان غربی مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد و بی شک نقش قابل توجهی در صادرات بخصوص صادرات غیر نفتی با توجه به وجود پنج پایانه رسمی در کشور ایفا خواهد کرد که لازم است بر رفع موانع و مشکلات رسوب در پایانه های مرزی و تسریع در ترانزیت و عبور و مرور در مرزها تلاش کرد.

وی افزود: ضروری است نسبت به چابک سازی مرزها اقدام شود چرا که حضور نهادها و ادارات متعدد در صفر مرزی باعث سنگین شدن حرکت و فرآیندهای مرزی شده و می بایست سیستم های هوشمند و مکانیزه، جایگزین سیستم های فعلی شوند تا از اشغال بی رویه  هکتارها زمین جلوگیری کرده و ظرفیت تبادل نیز افزایش یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: در راستای کاهش اثرات این چالش ها مدیریت واحد و یکپارچه مرزی می تواند یک راه حل مطلوب باشد تا با درک مشترک از مسائل مرز توسط نهادهای مستقر و مدیریت واحد شاهد تسریع در اجرای تصمیم و نواقصات طرفین باشیم و همچنین طرح جامع لجستیک مرزها و انتقال تشریفات غیرضروری در ایست اجباری و صفر مرزی و انتقال به تیرپارک های پس کرانه تا حد زیادی می تواند از این توقف بکاهد و از ظرفیت واقعی مرزها برای توسعه صادرات غیر نفتی استفاده شود.

شکری اظهار کرد: خوشبختانه با سپردن مدیریت واحد مرزی به وزارت راه و شهرسازی و  سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بعنوان متولی و اهتمام مقام عالی وزارت به عنوان رئیس شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزها به این موضوع، انتقال تشریفات و اقدام غیر ضرور به پس کرانه و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این جهت، مشخص نمودن مسیر سبز برای صادرات یخچالی، اجرای طرحهای جامع حمل و نقل و لجستیک و استفاده از ایزوله های نوین که یکی از اقدامات مهم سازمان راهداری و شورای ساماندهی مبادی ورودی وخروجی است انتظار می رود که طلیعه امید در ساماندهی مرزها و استفاده از ظرفیت کل مرزها و به دنبال آن افزایش صادرات غیر نفتی تحقق پیدا کند.