شناسهٔ خبر: 95725 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل خبر داد:

اتمام راه آهن اردبیل-میانه تا پایان ١۴٠٠ با تامین ١٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار/ پیشرفت ٩٠ درصدی زیرسازی این خط ریلی

خبر مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل گفت : همه تلاش ما این است بتوانیم تا پایان سال جاری راه آهن اردبیل - میانه را به اتمام برسانیم تا مردم استان اردبیل از امکانات ریلی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اردبیل) ، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در بازدید از پروژه راه آهن اردبیل که با حضور علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ، استاندار اردبیل و مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل و جمعی از مدیران استان اردبیل انجام گرفت در جمع خبرنگاران گفت: راه آهن اردبیل از آرزوهای دیرینه مردم استان اردبیل و یکی از شاخه هایی است که ما را در آینده به مرز آذربایجان در منطقه مغان می رساند.

وی گفت : پیشرفت فیزیکی پروژه در حدود ۷۶ درصد عملیات اجرایی انجام شده است. زیرسازی آن در حد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درصد باقیمانده هم در تمامی قطعات عملیات اجرایی در حال انجام کار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: نزدیک به ۶۸ کیلومتر در مسیر ریل گذاری مسیر انجام شده است و کار تنظیم و رگلاژ خط نیز شروع شده است.

خادمی با بیان اینکه تسریع در تامین ریل و همچنین تسریع در عملیات روسازی محور جزو اولویت کار است. افزود: حدود ۱۱۰ کیلومتراز مسیر باقیمانده که ما تا پایان سال تامین ریل و عملیات اجرایی آن را برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم به مرحله اتمام کار برسیم.

وی در ادامه از باقی ماندن قسمتی از ابنیه فنی محور به دلیل صعب العبور بودن آن مسیر گفت و افزود: قراردادی با پیمانکاران جدید بسته شده که امروز پیشرفت فیزیکی اش حدود ۷۰ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر بحرانی ما تامین ریل است. اگر بخواهیم تا پایان سال زمانبندی پروژه را داشته باشیم. به این ترتیب از سایر امکاناتی که وجود داشت پیگیری شد که ریل آن مسیر نیز از راه آهن جمهوری اسلامی تامین شود تا بتوانیم هم بخشی از منابع مالی را از این طریق داشته و بتوانیم تمام گرفتاری ها و یا زمانبندی که برای ریل داریم را فراهم کنیم.

وی گفت : تاکنون نزدیک به ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سنوات مختلف در این پروژه هزینه شده است و ارزش به روز شده بالای ۷۵۰۰ میلیارد تومان است.

خادمی اضافه کرد: با توجه به حجم ریالی که برای پروژه هزینه شده و نوع کار مهندسی که صورت می گیرد نزدیک به ۳۵ کیلومتر از مسیر، تونل و گالری است و نزدیک به ۳ و نیم کیلومتر آن پل های بسیار بزرگی است. دارای ۹ پل و ۶۲ دستگاه تونل است . عملیات سنگین و پیچیده ای است و کار روسازی اش هم امروز برنامه ریزی شده که عملیات تسریعی در پروژه داشته باشیم.

وی در ادامه از نحوه زمانبندی برنامه ها گفت و اضافه کرد: برنامه ما این است به شکلی زمانبندی کنیم که بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به اتمام برسانیم. البته در صورت تامین ریل پروژه که نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان تامین مالی می خواهد اگر ریل از طریقی تامین شود ما نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی می خواهیم که بتوانیم تا پایان سال پروژه را به اتمام برسانیم. اگر ۱۳۰۰ میلیارد تومان را تامین کنیم و ریل را جداگانه از جایی دیگرتهیه کنیم امیدوارم تا پایان سال به اتمام برسانیم.

خادمی در ادامه از شرایط کاری پیمانکاران گفت و افزود: شرایط کاری کارگاه پیمانکاران و افرادی که کار می کنند اگر تامین مالی شود می توانیم تسریعی در عملیات انجام دهیم و قطعا تا پایان سال به اتمام برسانیم اما اگر نتوانیم منابع مالی متناسب با این ۱۳۰۰ میلیارد را تامین کنیم قطعا تاخیری تا اواخر سال بعد خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است بتوانیم تا پایان سال قطار را از این مسیر عبور دهیم تا مردم استان اردبیل بتوانند از امکانات ریلی استفاده کنند و امیدواریم بتوانیم این پروژه را که مورد توجه و انتظار مردم و مسئولان است به خوبی پیش برده و به اتمام برسانیم.