شناسهٔ خبر: 95744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی تاکید کرد؛

ایجاد پلیس راه روستایی برای حفاظت از جسم جاده 

جلسه حفظ حقوق بیت المال تکاب مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری شهرستان تکاب بر ایجاد پلیس راه روستایی برای حفاظت از جسم جاده در برابر تناژ خارج از استاندار و ظرفیت راه تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(آذربایجان غربی)، ارسلان شکری در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری شهرستان تکاب با تاکید بر ایجاد پلیس راه روستایی برای حفاظت از جسم جاده در برابر تناژ خارج از استاندار و ظرفیت راه گفت: باتوجه به وجود معادن متعدد در استان و نبود راه های ارتباطی اختصاصی به آن که منجر تردد ناوگان محصولات معدنی از راه های روستایی و فرعی و درنتیجه تخریب این محورها شده است.

وی ادامه داد: راه های روستایی و فرعی با توجه به نوع کارایی آن برای تردد ناوگان حامل بار تناژ پایین طراحی شده اند که عدم کنترل خروج ناوگان حامل تناژهای بالا تخریب راه را منجر می شود که با وجود پیگیری های متعدد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکنون نتیجه ای برای راه اندازی پلیس راه روستایی حاصل نشده است.

وی یادآور شد: در استان حدود ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، فرعی و اصلی مشترک بین معادن و روستا هستند که ارزش این معابر حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان است که توسط وزارت راه و شهرسازی و براساس کاربری های روستایی با تناژ کم احداث شدند.

شکری با بیان اینکه برای نگهداری استاندارد یک راه در سال های اولیه ۲ درصد ارزش راه و بعد از ۵ سال ۶ درصد ارزش راه باید تخصیص یابد، گفت: بر این اساس سالانه حدود ۹۰ میلیارد تومان باید برای نگهداری راههای استان پرداخت شود که تاکنون محقق نشده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی محور تکاب-تخت سلیمان را از جمله معابر تخریبی توسط ناوگان حامل محصولات استخراجی معادن زره شوران و آغ دره عنوان کرد و افزود: مکانبات زیادی در این ارتباط انجام شده که نتیجه ای نداشته است و علی رغم این موضوع طی سال های اخیر در محور مذکور به دفعات روکش آسفالت و بهسازی از محل اعتبارات سازمانی اجرا شده است.

وی یادآور شد: در محور شاهین دژ _ تکاب به طول ۷۰ کیلومتر  از سال ۹۸  تاکنون ۶۱ کیلومتر روکش آسفالت اجرا شده که ۲۲ کیلومتر دیگر از این محور در حال کار است.