شناسهٔ خبر: 95791 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی از آبان ۱۳۹۷ تا تیر ۱۴۰۰ در حوزه حمل‌ونقل ریلی:

بهره‌برداری از دو مسیر ریلی جدید/ استفاده از ظرفیت‌های جدید برای تامین مالی پروژه‌های ریلی

افتتاح راه آهن خواف-هرات بهره‌برداری از دو مسیر ریلی جدید و استفاده از ظرفیت‌های جدید برای تامین مالی پروژه‌های ریلی از جمله اقداماتی است که در ۲ سال اخیر در دوره تصدی محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از انتصاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در آبان‌ماه سال  ۱۳۹۷، اقدامات متعددی در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور انجام شده که شامل توسعه خطوط راه‌آهن، توسعه ظرفیت ناوگان ریلی، تسهیل کسب‌وکارهای حوزه ریلی، جذب سرمایه خصوصی در این حوزه، الکترونیکی کردن خدمات مرتبط و مسائلی از این دست می‌شود.

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، احداث و بهره‌برداری از راه آهن خواف - هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر و احداث و بهره‌برداری از خط ريلی میانه - بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی در این بازه زمانی است. البته ناگفته نماند برخی از پروژه‌های دیگر نیز مانند راه‌آهن چابهار-زاهدان، رشت-کاسپین، بستان‌آباد-تبریز، همدان-سنندج و یزد-اقلید نیز در این دوره پیشرفت قابل توجهی داشته و جملگی یا تا پایان دولت تدبیر و امید و یا تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید. 

افزوده شدن و بازسازی بیش از ۸۰ دستگاه لكوموتیو، ۱۷۰۰ دستگاه واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری و خود کشش از دیگر دستاوردهای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی در این دوره بوده است. 

در این دوره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل کسب‌وکارهای حوزه ریلی ۴ مجوز صادر کرده است که ۲ مجوز به صورت الکترونیکی و ۲ مجوز به صورت غیر الکترونیکی صادر شده است. همچنین از مجموع ۱۰ خدمت قابل ارائه از سوی شرکت راه‌آهن، ۸ خدمت الکترونیکی شده و یک خدمت نیز قابلیت تبدیل به خدمت الکترونیکی را نداشته است. 

مشارکت خصوصی-عمومی برای تامین پروژه‌های ریلی از طریق قانون احداث پروژه‌های عمرانی حوزه راه و شهرسازی در این دوره در انعقاد قرارداد پروژه راه آهن سیرجان - کرمان به طول ۱۷۰ کیلومتر و برآورد تقريبي ۱۷,۰۰۰ میلیارد ريال و نهايی کردن قرارداد واگذاری برای شروع عملیات اجرايی دو پروژه راه آهن شملمچه – بصمره (به ارزش تقريبی۱۰۰ میلیون يورو) و مترو پرديس (به ارزش تقريبی ۴۰,۴۵۵ میلیارد ريال) تجلی یافته است. در این دوره همچنین تامین مالی احداث راه‌آهن میانه-اردبیل از محل ماده ۵۶ قانون الحاق انجام و برای تامین مالی پروژه‌های ريلي شیراز - بوشهر، و گرگان-بجنورد -مشهد از طریق بازار سرمایه اقدام شده است.

اخذ مجوزهای قانونی و انعقاد قراردادهای تامین مالی برای اجرای دو پروژه ريلی چابهار به زاهدان (به ارزش تقريبی ۷۰.۰۰۰ میلیارد ريال – که تاکنون بالغ بر ۲۸.۰۰۰ میلیارد ريال از منابع جذب و به پروژه تزريق شده است) و بیرجند به يونسی (به ارزش تقريبی ۴۰.۰۰۰ میلیارد ريال) از محل منابع صندوق توسعه ملی با هدف تحقق توسعه محور شرق از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره است.