شناسهٔ خبر: 95802 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در هشتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران؛

الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک تصویب شد

  هشتمین جلسه شورایعالی شهر سازی و معماری ایران درسال جاری الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک در هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، امروز چهارم مردادماه در ساختمان دادمان با بررسی چهار موضوعِ اصلاحیه  ماده ۵۴ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها، ارایه پیشنهاد بازنگری در نگرش و روش تهیه برنامه جامع توسعه شهری، الزامات و ضوابط شهر دوستدار کودک و ارایه گزارش شهرداری تهران به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سند تحویل و تحول شهرداری در پایان دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، برگزار شد.

الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک در جلسه چهارم مرداد سال ۱۴۰۰، مصوب شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران شد. تدوین این الزامات و ضوابط عام با همکاری معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‏های کشور و سایر متخصصان و فعالان مدنی داوطلب در پاسخ به مطالبات جمعی از فعالان حقوق کودک و مرتبط با کودکان مبنی بر فقدان سیاست‌‏ها  و مجموعه ضوابط  یکپارچه و کمبود سطوح عملکردی متضمن تامین نیازهای کودکان در بناها و فضاهای شهری، تدوین و در شورای‎‏عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شد.

شورای‎‏عالی ضمن تایید ضرورت توجه به کودکان در محیط‏‌های شهری بر رعایت چهار مورد تاکید کرد که شامل موارد زیر است:

- اهمیت توجه به نیازهای روانی و جسمانی کودکان و تسهیل دسترسی به امکانات محیطی مربوطه در شهرها، روستاها، شهرک‏ها و مجتمع‏‌های زیستی متعدد در کشور و تضمین تحقق شهر دوستدار کودک و لزوم برخورداری کودکان از فضاهای شهری امن، ایمن و محیط‌‏های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت و تامین سرانه‌‏های خدماتی و کاربری‏‌های مرتبط شهری به عنوان تکلیف اجتماعی طرح‏‌های توسعه و عمران شهری و روستایی.

- توجه به مجموعه "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" به عنوان راهنما و ملاحظات متضمن تحقق شهر دوستدار کودک برای تمامی مراجع تهیه و تصویب طرح‏های توسعه و عمران، دستگاه‏‌های اجرایی و شهرداری‏‌ها و دهیاری‏‌ها.

- رعایت و اعمال این الزامات و ضوابط در نوع فعالیت‏ها ذیل انواع کاربری‏‌های شهری متناسب با فعالیت‏های کودکان همچنین در سطح، سرانه و کیفیت کاربری‏ها از جمله فضای سبز و فضاهای عمومی شهری(همچون لحاظ زمین بازی به عنوان یکی از انواع فعالیت‏های کاربری فضای سبز) در زمان تنظیم شرح خدمات، تهیه یا بازنگری طرحهای توسعه و عمران.

- لزوم توجه به مشارکت انجمن‌‏ها و سمن‏‌های فعال مرتبط در حوزه کودک در فرایند تهیه طرح‏های توسعه و عمران.

همچنین به منظور ارتقای بسترهای تحقق‏‌پذیری شهر دوستدارکودک، دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و سازمان شهرداری‌‏ها و دهیاری‌‏های کشور مسئول پایش و نظارت فعالیت‏‌های مرتبط در سطح کشور بوده و دوره‌‏های بازنگری سه سالانه پیش‌بینی شده است.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری در نشست امروز شورا ضمن اعلام تصویب این الزامات و ضوابط اعلام کرد: انتظار است تا این مصوبه ضمن پاسخگویی به مطالبات فعالان این حوزه، بستر مورد نیاز برای گسترش توجه و پرداختن به کودکان را در سطح کشور فراهم آورد.