شناسهٔ خبر: 95858 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:

رشد ۲۶ پله‌ای نمره وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی خدمات الکترونیک

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد ۲۶ پله‌ای نمره وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی خدمات الکترونیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطان و فناوری اطلاعات در آخرین جلسه شورای فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ایران در حوزه امنیت سایبری ۱۶ پله ارتقا یافته است، از ارتقای ۲۶ پله‌ای وزارت راه و شهرسازی از منظر ارائه خدمات دولت الکترونیک خبر داد و گفت: در همین حوزه نمره وزارت راه و شهرسازی در این ارزیابی از از ۱۷٫۶ به ۴۳٫۸ ارتقا یافته است.

آذری جهرمی مشکلات موجود در حوزه امنیت را ناشی از افزایش خدمات الکترونیکی دانست و گفت: اگر گاهی اوقات اخباری درباره مشکلات موجود در حوزه امنیت منتشر می‌شود، بدین‌دلیل است که از ۷ خدمت الکترونیکی به 1023 خدمت رسیدیم و طبیعی است وقتی این خدمات توسعه پیدا می‌کند، مسئله امنیت آن هم به مشکل جدیدی تبدیل می‌شود. اخباری هم گاهی به‌گوش می‌رسد که ایران به‌لحاظ حملات سایبری هدف قرار گرفته و البته دشمنانی هم در این حوزه داریم. این‌ها نیز به این دلیل است که موفق شدیم زیرساخت‌های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه دهیم. البته برخی اعتقاد دارند شبکه هم خاموش است؛ ولی اینجا اعتقادمان بر این بود که شبکه باید شبکه‌ای روشن، پایدار، ارائه‌دهنده خدمت، آسان‌کننده کار مردم و تسهیل‌کننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد و تلاش کنیم امنیت آن را هم فراهم کنیم.

وی به مسئله هاست دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت بنا‌بر آمار دبیر شورای عالی فضای مجازی، در سال ۱۳۹۲، ۴۰ درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور هاست می‌شد؛ اما درحال‌حاضر با‌توجه‌به زیرساخت‌های توسعه‌داده‌شده در دولت، اطلاعات هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی در خارج از کشور هاست نمی‌شود. 

وزیر ارتباطات درباره ارزیابی مجموع شاخص‌های دولت الکترونیک که بر‌اساس قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش و به‌صورت مشترک ارزیابی شدند، گفت: ما به دستگاه‌های کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی امتیازدهی می‌کنیم. این شاخص را مدنظر داشته باشید در سال ۱۳۹۵ که اولین دوره ارزیابی صورت گرفته، کلا ۷ خدمت الکترونیکی داشتیم و در سال ۱۴۰۰ این عدد به 1023 خدمت رسیده است و روی تک‌تک این خدمات پایش کیفیت انجام شده است.