شناسهٔ خبر: 95897 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح طرح های آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید؛

ارتقای حجم شبکه ریلی به ۱۴ هزار کیلومتر در دولت تدبیر و امید/طول آزادراه‌های کشور به۳۱۰۰ کیلومتر می‌رسد/اتمام منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال در ۱۸ ماه آینده

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه‌های ریلی و آزادراهی در پایان دولت دوازدهم گفت:کاری که طی دو تا سه سال گذشته در آزادراه تهران- شمال انجام شد تقریبا مساوی کاری است که در این مسیر به مدت ۱۵ سال انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز هفتم مرداد همزمان با عید غدیر خم در آیین افتتاح ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید با فرمان رییس‌جمهور، گفت: امروز ۵ پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی با فرمان رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. از مقام معظم رهبری که عنایت ویژه به تکمیل پروژ‌ه‌های ریلی داشتند و همچنین شخص رییس‌جمهور قدردانی می‌کنم و در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که رییس‌جمهور لحظه‌ای نبود که ما را در پیگیری پروژه‌های ریلی تنها بگذارند و ما همواره با پشتیبانی‌هایی که انجام شد گام‌های بزرگی دراین دولت در اتمام پروژه‌ای ریلی برداشتیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه ریلی در دولت تدبیر و امید از ۱۰۴۰۰ کیلومتر خط ریلی به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است. تا قبل از این افتتاح حدود ۱۵۲۰کیلومتر خط ریلی افتتاح شد که مهمترین آن اتصال به ۵ استان کشور بوده است که برای اولین بار این استان ها از خطوط ریلی بهره مند شدند. همچنین دو خط بین المللی در دولت تدبیر و امید به شبکله ریلی کشور متصل شد که شامل اینچه برون و دیگری از ایستگاه خواف به ایستگاه هرات افغانستان بود.

اسلامی با اشاره به اینکه ۸ پروژه ریلی در سه استان کشور به خطوط ریلی کشور متصل می‌شوند، اعلام کرد:استان های کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری با پیشرفت قابل ملاحظه در ماه‌های آبنده به شبکه ریلی متصل می شوند و پروژه های آنها افتتاح می شوند.

نقش موثر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در تکمیل پروژه های زاهدان-چابهار و یزد-اقلید

وی افزود: حجم پروژه‌های در دست اجرا و در دست مطالعه درست به اندازه پروژه هایی است که ابتدای سال ۱۳۹۲ داشتیم. حدود ۱۰ هزار کیلومتر پروژه دردست مطالعه قرار دارد که امروز ۱۳۰۰ کیلومتری را که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند بخشی که آماده شده است را افتتاح می کنیم که حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. پروزه‌های مهم آزادراهی و ریلی که امروز افتتاح می‌شوند به خصوص پروژه ریلی زاهدان- چابهار، و یزد-اقلید نقش مهمی در حمل و نقل ایفا می‌کنند که قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا در تکمیل آن ها نقش موثری داشته است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، افزود: راه آهن یزد-اقلید امروز افتتاح می شود. این راه‌آهن که ۲۷۱ کیلومتر است، سبب می‌شود تا مسافت طی شده از جنوب کشور به شمال‌غرب حدود ۴ ساعت کاهش یابد. این کاهش زمان سبب صرفه جویی در زمان سفر خواهد شد و ۷/۵ میلیون تن بار توسط این خط ریلی جابه جا می‌شود و معادن و صنابع بسیاری به ویژه دراستان فارس می‌توانند با اتصال یه ابن خط بهره‌مند شوند.

افتتاح خط آهن تبریز -میانه و ایستگاه خاوران

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: امروز با فرمان رییس جمهور قطار مسافربری که خانواده معظم شهدا را به مشهد مقدس اعزام می کند و همچنین قطار باری از دو سمت حرکت خواهد کرد، افتتاح می‌شود. همچنین پروژه مهم دیگر پروژه راهبردی خط جدید به استان آذربایجان شرقی به تبریز- میانه است. سال گدشته با فرمان رییس جمهوری خط آهن میانه به بستان‌آباد حضوری افتتاح  و مقرر شد تا این خط قبل از پایان دولت به تبریز متصل شود.هم اکنون ایستگاه خاوران احداث شده که با فرمان رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. در این مسیر بلندترین، زیباترین و بزرگترین پل فلزی قوسی کشور به طول ۱۱۰۰ متر احداث شده است. این تکنولوژی جدیدی که به کار گرفته شد برای نخستین بار در ایران به وسیله بخش خصوصی اجرایی شده است. در چند روز آینده حرکت قطارها در این مسیر آغاز خواهد شد.

اسلامی اعلام کرد: این مسیر ریلی حدود ۵/۵ ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد که یک گام بزرگ و جذابیت متفاوتی برای راه آهن در ناحیه شمال شرق کشور است.

افتتاح خط آهن بافق-زرین‌شهر

وی گفت: با فرمان رییس جمهوری خط دوم برای خطوط ریلی احداث شد که هم ایمنی،هم سرعت و هم ظرفیت جابه‌جایی بار را افزایش دهیم که این موضوع محقق شده است. سال گذشته خط آهن قزوین-کرج به طول ۱۰۵ کیلومتر به افتتاح رسید. امروز حدود ۱۰۶ کیلومتر در مسیر زنجان افتتاح می‌شود. همچنین خط پرترافیک از بافق به زرین شهر که مجتمع‌های بزرگ معادن و فولاد کشور به آن متصل است و همواره بزرگترین ترافیک را روی این خط داریم که تراکم سنگین بار است تبدیل به دو خط شده است که طول آن ۸۲ کیلومتر است امروز افتتاح می‌شود. 

طول آزادراه های کشور به ۳۱۰۰ کیلومتر می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی گفت: طول آزادراه های کشور اول دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر بود که تا ماه‌های پایان سال به ۳۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. کار بزرگی که در سال ۹۸ با دستور رییس جمهور انجام شد و در همکاری با بنیاد مستضفعان در حال انجام است تسریع در تکمیل منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال است که بخشی از کار انجام شد. با فرمان رییس جمهور پیمانکاران به منطقه اعزام شدند و کاری که در آزادراه تهران- شمال انجام شد تقریبا مساوی کارهایی است که در دوره گذشته در آزادراه تهران-شمال به مدت ۱۵ سال انجام شد.

اسلامی ادامه داد: منطقه ۲ آرادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر است که ۵۹تونل و ۲۹ پل دارد و مجموعه حرکتی که انجام می‌شود عظیم است. بزرگترین تونل از ۵۹ تونل آزادراه تهران-شمال تونل البرز است که یک قطعه از آن را برای رفاه مردم به شکل فشرده به بهره برداری می‌رسد. این تونل کمک خواهد کرد که مردمی که می‌خواهند از جاده چالوس حرکت کنند حداقل ۳۰ دقیقه مسیرشان کوتاهتر و ایمن تر شود. مسیری که احداث شده با این تونل کمتر از ۹کیلومتر است . 

اسلامی تصریح کرد: منطقه دوم آزادراه تهران-شمال رظرف۱۸ ماه آینده به اتمام برسانیم و مردم بتوانند طول بیشتری از آزادراه در مسیر تهران- شمال استفاده کنند.

افتتاح راه‌آهن زاهدان-خاش

وی گفت: راه آهن زاهدان-خاش بر اساس وعده وزارت راه و شهرسازی که مقرر بود تا پایان سال ۹۹به اتمام برسد و در خرداد ۱۴۰۰ بتواند جنوب به نیک شهر را متصل کند هم اکنون تکمیل شده و افتتاح می‌شود. در حال حاضر با تمام تلاش ها قطار به ایستگاه خاش رسیده است و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است. در چند هفته آینده مردم از مسیر زاهدان- خاش که منطقه استراتژیک و مهمی است تردد خواهند داشت.