شناسهٔ خبر: 95900 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح طرح های آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید

اتمام تونل البرز درمنطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با توان داخل/بهره برداری از پنج پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد به طول۳۱۵کیلومتر تا پایان سال

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه از بهره‌برداری پنج پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد به طول۳۱۵کیلومتر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، امروز هفتم مرداد همزمان با عید غدیر خم در آیین افتتاح ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید، گفت: شرکت ساخت در قالب پروژه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹، ۹ پروژه آزادراهی را در اولویت قرار دادیم.

وی افزود: این ۹ پروژه آزادراهی ۶۱۲ کیلومتر عملیات اجرایی داشتند که باید به  اتمام می‌رسید. دو پروژه در سال گذشته با طول ۲۲۱ کیلومتر به بهره برداری رسید. امروز نیز یک پروژه آماده عبور است که با فرمان رییس جمهوری افتتاح می شود. همچنین یک پروژه نیز پروژه خرم‌آباد-بروجرد به سمت اراک برای چند روز آینده آماده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ادامه داد: پنج پروژه باقیمانده از ۹ پروژه با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد با طول۳۱۵کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و به این ترتیب، عملکرد بسیار بزرگی از نظام جمهوری اسلامی ایران در تکمیل شبکه آزادراهی کشور محقق خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از پروژه‌های اولویت دار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، پروژه آزادراه تهران- شمال بود که منطقه یک آن به بهره‌برداری رسید و بلافاصله منطقه ۲ در سه راهی شهرستانک به طول ۲۲ کیلومتر عملیات اجرایی آن به شکل جدی از دو سال گذشته آغاز شد و بعد از عبور از استان البرز و عبور از بلندترین تونل جاده ای کشور به استان مازندران در محل پل زنگوله به جاده فعلی چالوس اتصال پیدا می‌کند.

خادمی گفت: در مسیر این آزادراه ۵۹ دستگاه تونل و ۳۰  دستگاه پل با طول در مجموع ۴۱ کیلومتر وجود دارد که منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال پرتراکم ترین منطقه آزادراه تهران-شمال از نظر ابنیه های بزرگ و تونل های سنگین است. تونل بزرگ البرز به عنوان شاخص ترین تونل آزادراه تهران- شمال در انتهای منطقه ۲ واقع شده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ در سه فاز برنامه‌ریزی شده بود. فاز اول اتمام تونل البرز و جاده های دسترسی به طول ۹ کیلومتر بود که هم اکنون آماده است. در فاز دوم اتمام منطقه غربی باند دو آزادراه تهران -شمال و عبور از تونل شرقی است که با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست. در فاز سوم اتمام کل منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال است که هم اکنون با روند مناسبی در حال اجراست.

به گفته خادمی،در حال حاضر ۲۶۵۰ نفر، ۱۱۰۰ دستگاه ماشین آلات، با روند مناسبی با همکاری مداوم بنیاد مستضعفان و وزارت راه در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون تونل البرز در انتهای منطقه ۲ در سخت ترین شرایط کوهستانی با آخرین استانداردهای روز دنیا به دست متخصصان داخلی کشور با ایمنی کامل به اتمام رسیده است. این ابر پروژه تونلی کشور به طول ۲۴۸۵متر و با جاده های دسترسی طرفین آن به طول ۹ کیلومتر با مبلغ اعتباری ۴ هزار میلیاردتومان به اجرا درآمده است. این پروژه از محل پیچ سرهنگ در جنوب البرز شروع می شود و به پل زنگوله در استان مازندران ختم خواهد شد. با بهره برداری از تونل البرز ۵ کیلومتر مسیر کاهش می یابد و ۲۰ دقیقه در حالت عادی کاهش خواهیم داشت.