شناسهٔ خبر: 96073 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر طرح‏‌ریزی و طرح‌‏های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی:

افزایش قابلیت اجرایی سند با به روز رسانی آیین‌نامه طراحی معابر شهری ایران/ لزوم افزایش هماهنگی‌های بین بخشی برای دست‌یابی به حداکثر کارایی

غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‏‌ریزی و طرح‌‏های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیین‌نامه به روز شده طراحی معابر شهری را افزایش قابلیت اجرایی این سند می‌داند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین‌نامه طراحی معابر شهری ایران، پس از گذشت ۲۵ سال در سال ۱۳۹۹ به روز شد. در این به روز رسانی بخش‌های مختلفی همچون معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه، وزارت کشور و دانشگاه تهران دخیل بوده‌اند. اما ضرورت به روز رسانی این آیین‌نامه چه بود و این به‌روزرسانی چه مزایایی به دنبال خواهد داشت؟ برای پیداکردن پاسخ این پرسش‌ها، به سراغ غلامرضا کاظمیان، مدیرکل دفتر طرح‏‌ریزی و طرح‌‏های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی رفته‌ایم که به عنوان نماینده نظارتی آیین‌‏نامه ایفای نقش کرده است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را خواهید خواند: 

چالش پیش روی بازنگری آیین‌‏نامه که منجر به بروزرسانی آن بعد از ۲۶سال شد، چیست؟

با توجه به گذر بیش از ۲۰ سال از آیین‌‏نامه قبلی و مطرح شدن موضوعات جدید در برنامه‌‏ریزی حمل‌و‌نقل شهری و همچنین برنامه‌‏ریزی توسعه شهری لزوم بازنگری آن مطرح شد. بر همین اساس هیات وزیران در سال ۱۳۹۴ لزوم به روزرسانی این آیین‌‏نامه را مطرح کرد که توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور این کار صورت گیرد. بنابراین به روزکردن نسخه اول در دو محور مطرح بود: اول؛ برنامه‌‏ریزی حمل‌و‌نقل شهری و بهبود ترافیک شهری و دوم؛ هماهنگی بیشتر بین مباحث حمل‌و‌نقل با ملاحظات برنامه ریزی شهری و شهرسازی. مهمترین چالش در اجرای این آیین‌نامه، هماهنگی بین ملاحظات شهرسازی از جمله ملاحظات اقلیمی، بافت‏‌های متفاوت شهری در پهنه سرزمین و هماهنگ شدن کاربری زمین با شبکه است. وقتی طرح پس از تصویب در شورای‏عالی ترافیک به شورای‏عالی شهرسازی و معماری ارجاع شد و در دستورکار کمیته فنی ۵شورای‏عالی شهرسازی قرار گرفت تلاش شد عمدتا با تمرکز بر هماهنگ‏‌سازی آیین‏‌نامه با ملاحظات شهرسازی موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا هماهنگی حداکثری ایجاد شود. و ضمن اینکه ملاحظات فنی و تخصصی حمل‌و‌نقل و مهندسی ترافیک رعایت می‏‌شود، ملاحظات شهرسازانه و شرایط اقلیمی در سند مدنظر قرار گیرد.

یکی دیگر از چالش‏‌ها که سعی شد در مطالعه جدید لحاظ شود، تقویت قابلیت اجرایی سند و رعایت سند توسط تمام دست‏‌اندرکاران است. آیین‌نامه قبلی با وجود کیفیت خوب، نه در سطح تهیه طرح توسط مهندسان مشاور و نه در سطح اجرا توسط شهرداری‏‌ها مورد توجه چندانی قرار نگرفته بود. به عبارتی ضعف آن، عدم رعایت در جامعه عمومی کارشناسی و حرفه‌‏ای و مدیریتی بود. بنابراین در بررسی‏‌های کمیته فنی، تحقق این طرح‏‌ها بیشتر مدنظر قرار گرفت به گونه‌ای که هم برای تهیه‏‌کنندگان طرح‏‌ها (مهندسان مشاور، کارفرمایان) ، مراجع تصویب و بررسی‌‏کننده و مجریان نهایی آیین نامه؛ شهرداری‏‌ها روشن‏‌تر و واضح‌‏تر شود تا فرایند اجرای آن تحقق‏پذیر شود.

چه برنامه‌ای به منظور بازنگری به موقع آیین‏‌نامه پیش‏‌بینی شده است؟

امکانی برای بازنگری ادواری آیین‌نامه بر حسب اقتضائات و شرایط روز چه در سطح دیدگاه و رویکرد، یا در سطح سیاست‏‌ها، یا در سطح مباحث فنی و تکنیکی و یا بر مبنای ملاحظات خاص یک شهر و یا منطقه پیش‌‏بینی شده است. این امکان در قالب یک کمیته بازنگری در نظر گرفته و مصوب شده است که کمیته منظم و سازماندهی شده درخواستها را بررسی کرده و در صورت لزوم پیشنهادهایی برای اصلاح ارائه می‏‌دهد.

خروجی کار را چگونه ارزیابی می‏ کنید؟

طبیعی است اجرای این آیین‌نامه مزایا و پیامدهای مثبت بسیاری برای شهرها ما در هر دو حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی و برنامه ریزی‌شهری به دنبال خواهد داشت، از طرفی به همین دلیل با بخش‏‌های متعددی مرتبط است و موفقیت در اجرای آیین‌‏نامه منوط به بهبود هماهنگی‏‌های بین ‏بخشی است: مشخصا در وزارت راه و شهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی و معاونت حمل‌و‌نقل و از آن سو، از وزارت کشور، سازمان شهرداری‏‌ها و دهیاری‏‌ها و در نهایت شهرداری‌‏های کل ایران. البته از آنجایی که شورای‏عالی ترافیک و شورای‏عالی شهرسازی و معماری این طرح را تصویب کردند و قبل از آن هم جلسات متعدد هماهنگی مدیریتی و فنی بین وزرات راه و شهرسازی، وزارت کشور و مجری طرح برگزار شده به نظر می‏‌رسد زمینه این همکاری‏‌ها فراهم خواهد بود.