شناسهٔ خبر: 96083 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

طول ظرفیت آزادراهی کشور ۵۰ درصد افزایش یافت

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان (1) وزیر راه و شهرسازی گفت: طول ظرفیت آزادراهی کشور ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در این دوره به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عصر امروز دوشنبه به منظور حضور در آیین بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد - بروجرد وارد فرودگاه خرم آباد شد.

 اسلامی در آئین افتتاح آزادراه خرم آباد - بروجرد اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی تمام تلاشمان این بود که طرح‌های سنواتی را به اتمام برسانیم، کار طاقت فرسایی بود و به هر صورت با شرایط متأثر از جنگ اقتصادی و مزاحمت‌های دشمن، شرایط کرونا، کاهش درآمدهای ملی، تورم و افزایش هزینه‌ها مواجه بودیم.

وی افزود: طرح های که حداقل ۱۲ سال زمان برده بود و پروژه‌هایی که حدود ۳۰ سال طول کشیده بودند به اتمام رسید، تنها چند پروژه دیگر مانده که به افتتاح خواهد رسید، تمام پروژه‌هایی که در حوزه زیرساخت و حمل و نقل در وزارت راه است در چارچوب زمانی خودش به پیش می‌رود.

وی با اشاره به پروژه آزادراه خرم آباد- بروجرد- اراک گفت: اکیپ‌ها و موسساتی که در فاز خرم‌آباد تا بروجرد فعال بودند به قسمت بروجرد تا اراک منتقل می‌شوند و امیدواریم مجموعه قرارگاه خاتم پروژه اتصالی به آزادراه خرم آباد- پل زال را هم دستور بدهند تا مؤسسات دیگر ظرفیت‌ها را به کار بگیرند و این شریان حیاتی و محور توسعه تکمیل شود و لرستان از این ظرفیت بتواند استفاده کند.

وی ادامه داد: طول ظرفیت آزادراهی کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده یعنی از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در این دوره به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد همچنین بزرگراه‌های کشور هم گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اسلامی اظهار کرد: همچنین در خصوص خسارات سیل لرستان و بازسازی خسارات، مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرحوم علیرضا تابش فراتر از ظرفیت و مسئولیت خود مسائل را به عهده گرفتند و دیوارهای حایل در حریم رودخانه اجرا کردند و به مردم اطمینان خاطری دادند.

وی گفت: این اولین آزادراه ۶ خطه کشور است و آزادراه‌هایی که تاکنون ساخته‌ایم ۴ خطه بوده است؛ این مسیر ۶۷ کیلومتر طول دارد و در تسهیل تردد نقش بسزایی دارد و خیلی مهم است که در یک دوره زمانی که متعلق به یک دولت است، یک کار شروع شود و تمام شود.

ساخت آزادراه خرم‌آباد - بروجرد در سه قطعه 

لازم به ذکر است آزادراه خرم‌آباد - بروجرد به عنوان بخش مهمی از آزادراه سراسری خرم آباد - اراک است که در سه قطعه به طول ۶۸ کیلومتر با مشارکت ۴۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و ۶۰ درصدی دولت ساخته شده است.

طول سه قطعه ساخته شده در لرستان ۶۸ کیلومتر است که چهار تونل در باند (خط) رفت و برگشت به طول ۷.۵ کیلومتر، ۱۵ دهنه پل بزرگ به طول ۴۷۸ متر و ۲۰۲ پل کوچک به طول ۵۷۰ متر و ۱۱ پارکینگ دارد.

در این راستا ۱۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۶۰۵ میلیون متر مکعب خاکریزی ، حدود ۵۷۰ هزار متر مکعب بتن ریزی و  ۹۰۰ هزار تن آسفالت ریزی شده است.

تکمیل بخشی از کریدور ترانزیتی بندر انزلی، آستارا و نوشهر به بندر امام خمینی (ره)، روان‌سازی ترافیک عمومی به منظور پوشش تردد روزانه ۲۰ هزار وسیله نقلیه در سال اول افتتاح طرح، رفع گره‌های ترافیکی در محدوده شهرهای اراک، بروجرد و خرم‌آباد، ایجاد بستر مناسب حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و جابجایی مسافر از طریق آزادراه، کاهش آلایندگی محیط زیست، کاهش طول مسیر به میزان بیش از ۳۰ کیلومتر، کاهش زمان سفر به میزان ۴۳ دقیقه و کاهش نقاط حادثه‌خیز از جمله اهداف این طرح است.

عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک به طول ۱۳۵ کیلومتر از سال ۹۳ آغاز شده است و به گفته مسوولان استان و کشور، این طرح علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش سوخت، اولین آزادراه ۶ خطه کشور است که تونل آن هم به طول سه هزار و ۲۰۰ متر ۶ خطه می باشد.

این آزاد راه در چهارقطعه احداث شده که قطعه اول از بروجرد تا اراک بوده و سه قطعه دیگر در حوزه استحفاظی لرستان اجرا شده است، این طرح جزو پروژه‌هایی است که دولت روی آن متمرکز شده که طول مسیر هر قطعه بطور میانگین بین ۲۲ تا ۲۵ کیلومتر و در مجموع قرارداد این پروژه یکهزار میلیارد تومان بوده است.

متاسفانه به دلایل مشکلات اقتصادی کشور، ردیف اعتبار آزادراه خرم آباد – بروجرد در سال ۹۸ تخصیص داده نشد اما پارسال ۶۰ میلیارد تومان به طرح تزریق و به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن آسفالت معادل تولیدی پنج کارخانه در محل استفاده شد.

خادمی: تمامی گردنه ها و نقاط حادثه خیز جاده خرم آباد - بروجرد با بهره برداری از آزادراه جدید رفع می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تیرماه امسال در بازدید از طرح آزادراه خرم‌آباد - بروجرد گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای احداث آزادراه با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد هزینه شده است و ارزش به روز آن تا ۶ هزار میلیارد تومان نیز برآورد می شود.

به گفته خیراله خادمی این آزادراه  که بخشی از آزادراه خرم آباد - اراک است یکی از مهم‌ترین آزادراه ها در کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی گردنه ها و نقاط حادثه خیز جاده کنونی خرم آباد به سمت بروجرد با بهره برداری از آزادراه جدید رفع می شود و تردد در این مسیر با کاهش ۵۰ درصدی زمان و ۳۵ کیلومتری مسافت انجام خواهد پذیرفت.

طول راههای لرستان حدود هشت هزار کیلومتر است.