شناسهٔ خبر: 96143 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اقدامات بخش مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخش اجاره تشریح شد؛

تمدید قراردادهای اجاره در ایام همه‌گیری کرونا/ موافقت ستاد ملی کرونا با پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن

ساختمان وزارت راه و شهرسازی تمدید قراردادهای اجاره در ایام همه‌گیری کرونا و موافقت ستاد ملی کرونا با پرداخت افزایش تسهیلات کمک ودیعه مسکن بخشی از اقدامات معاونت مسکن و ساختمان در بخش ساماندهی بازار اجاره است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی ضمن ارایه وضعیت موجود در بخش مسکن و ساختمان، به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی پرداخت.

بر اساس گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد افزایش مبلغ رهن و اجاره تمامی قراردادهای اجاره مربوط به واحدهای مسکونی تا سه ماه بعد از اعلام رسمی اتمام اضطرار شیوع بیماری کرونا با نرخ مشخص در شهر تهران تا ۲۵ درصد، سایر کلانشهرها تا ۲۰ درصد و سایر مناطق شهری کشور تا ۱۵ درصد در ستاد کرونا مورد بررسی قرار گرفت که این پیشنهاد در تاریخ ۲۲ خرداد امسال برای تمدید قراردادهای اجاره به نرخ اعلام شده مصوب شد.

استثناهای تمدید قراردادهای اجاره نیز شامل این موارد است: اخذ پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی توسط مالک، عدم پرداخت مابه‌التفاوت مال‌الاجاره به موجر توسط مستاجر تا یک ماه بعد از تمدید قرارداد اجاره جدید، فروش رسمی و قطعی ملک مورد اجاره توسط مالک، عدم موافقت مستاجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های اعلام شده، تضییع حقوق موجر، موجر و افراد تحت تکفل وی صرفا مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره باشند، تشخیص رفتار خلاف عرف مستاجر توسط مرجع صالح رسیدگی کننده و شکایت سایر ساکنان واحدهای مسکونی، استفاده غیر و یا خلاف تعهدات مقرر در اجاره‌نامه اعم از کاربری توسط مستاجر، عدم ایفای تعهدات از قبیل پرداخت به موقع اجاره‌بها، هزینه و شارژ در دوره قبل.

پرداخت کمک ودیعه مسکن از دیگر اقدامات بخش معاونت مسکن و ساختمان است. در این بخش در پنج گام که شامل ثبت نام متقاضیان در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، بررسی سیستمی شرایط متقاضیان، انتخاب نزدیک‌ترین بانک و شعبه توسط متقاضی در سامانه، معرفی سیستمی متقاضیان به شعب ۱۳ بانک عامل حدودا ۱۲ هزار و ۷۰۰ شعبه در سراسر کشور و تشکیل پرونده در بانک و پرداخت تسهیلات بود، کمک ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شد.

پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۲۲۵۲۶۵ نفر در سال ۱۳۹۹

مصوبه پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در جلسه ۳۱ ستاد ملی کرونا در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ مصوب شد. بر اساس آن نیز با پرداخت تسهیلات بدون سپرده کمک ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط موافقت شد که این تسهیلات  در شهر تهران ۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرهای کشور ۳۰ میلیون ریال و سایر مناطق شهری کشور ۱۵ میلیون تومان است. همچنین عملکرد پرداخت تسهیلات کمک ودیعه در سال ۱۳۹۹ بدین شرح اعلام شد که تعداد ۹۲۰ هزار و ۳۵۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۲۸ هزار و ۶۲۷ نفر واجد شرایط شناخته شدند. ۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۲۲۵ هزار و ۲۶۵ نفر پرداخت شد.

موافقت ستادملی کرونا با افزایش تسهیلات کمک ودیعه مسکن

همچنین در جلسه هفتاد و دوم ستاد ملی کرونا در ۲۲ خرداد امسال با پرداخت تسهیلات بدون سپرده کمک ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط این تسهیلات در شهر تهران به مبلغ۷۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری کشور ۲۵ میلیون  تومان موافقت شد.

این گزارش همچنین به تاثیر مصوبه تمدید قراردادهای واحدهای مسکونی استیجاری پرداخته است. بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، کاهش تعداد اسباب‌کشی‌های درون‌شهری تهران از ابتدای اجرای مصوبه تا نیمه اردیبهشت سال جاری به میزان ۶۵/۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در ۴۵ روزه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد، کاهش ۶۰ درصدی صدور حکم تخلیه واحدهای مسکونی، کنترل رشد اجاره‌بهای واحدهای مسکونی و افزایش تعداد قراردادهای تمدید اجاره بر اساس اطلاعات میدانی بخشی ازتاثیرات مصوبه مربوط به تمدید قراردادهای واحدهای مسکونی استیجاری است.

گزارش رشد سهم ساختمان در اقتصاد ملی/افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن را بخوانید