شناسهٔ خبر: 96165 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

افزایش ۶۰ درصدی طول آزادراه‌های کشور در ۸ سال گذشته/احداث بیش از ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دو سال

افتتاح جاده هشتگرد-طالقان و آغاز عملیات ۱۴۸۸ واحد مسکن ملی افزایش ۶۰ درصدی طول آزادراه‌های کشور در ۸ سال گذشته، افتتاح ۸ کیلومتر از بخش پایانی کنارگذر شرقی اصفهان، آغاز عملیات اجرایی احداث تقاطع غیر هم‌سطح سایت شهید احمدی روشن، احداث بیش از ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دو سال بخشی از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

افزایش ۶۰ درصدی طول آزادراه‌های کشور در ۸ سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۶۰ درصدی طول آزادراه‌های کشور در دولت تدبیر و امید خبر داد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۸ کیلومتر از بخش پایانی کنارگذر شرقی اصفهان، با بیان اینکه احداث این آزادراه بعد از بیش از دو نیم دهه، در یک سال و نیم اخیر به سرانجام رسیده است، گفت: این مساله نشان می‌دهد که  کمبود منابع و شرایط خاص اقتصادی در مقابل اراده‌ها ناتوان است. چراکه با وجود این شرایط در عرض یک و نیم سال بیش از ۴۰ درصد از کار احداث این آزادراه پیش رفته است. به گفته وی، در این دولت سالی ۱۰۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شد، این به معنای احداث روزانه ۴ کیلومتر بزرگراه است. این مهم سبب کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای است.

افتتاح ۸ کیلومتر از بخش پایانی کنارگذر شرقی اصفهان

هشت کیلومتر از بخش پایانی کنارگذر شرقی اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. هفته گذشته و در سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی استان اصفهان بخش پایانی کنارگذر شرقی اصفهان (آزادراه شهید سردار حجازی) به طول ۸ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر  ۱۵۲ میلیارد تومان افتتاح شد. ارزش روز این پروژه ۳۱۶ میلیارد تومان برآورد شده بود. در این بخش از آزادراه سه دستگاه پل جدید احداث شده است.تکمیل بخش مهمی از از حلقه مفقوده کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور، تسهیل در حمل‌و‌نقل بار و مسافر استان‌های شمالی کشور به استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، افزایش بهره‌وری آزادراه اصفهان-نطنز-کاشان و اتصال کریدور شرقی-غربی کشور به کریدور آزادراهی شمالی-جنوبی از جمله مزایای تکمیل این بخش بخش از کنارگذر شرقی شهر اصفهان است.

آغاز عملیات اجرایی احداث تقاطع غیر هم‌سطح سایت شهید احمدی روشن

در جریان سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان، عملیات اجرایی احداث تقاطع غیرهم سطح سایت شهید احمدی روشن و ایمن‌سازی تقاطع شهدای هسته‌ای آغاز شد. تسهیل در حرکت گردشی و دسترسی ایمن به مجتمع شهید احمدی روشن، ایجاد دسترسی ایمن از آزادراه کاشان-اصفهان به جاده قدیم نطنز، از آزادراه کاشان-اصفهان به مجتمع، از جاده قدیم نطنز به آزادراه اصفهان-کاشان، از آزادراه اصفهان-کاشان به جاده قدیم نطنز و ایجاد دسترسی ایمن از جاده قدیم نطنز به آزادراه کاشان-اصفهان از مزایای این پروژه هستند.

افتتاح ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در هفته‌های پیش رو

وزیر راه و شهرسازی از فتتاح ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در هفته‌های پیش رو خبر داد. اسلامی با اشاره به توسعه شبکه راه‌های کشور در دولت تدبیر و امید گفت: در کل کشور شبکه آزادراهی حدود ۲۸۰۰ کیلومتر آزادراه است که در ابتدای کار دولت این رقم ۲۱۰۰ کیلومتر بود. همچنین، در هفته‌های پیش رو ۳۰۰ کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح می‌شود و میزان آزادراه‌های کشور به ۳۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

تکمیل و احداث جاده‌‌ها و  بهبود وضعیت حمل و نقل

آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر، تلاش زیادی در حوزه‌های تکمیل و احداث جاده‌‌ها و  بهبود وضعیت حمل و نقل انجام داده است. باید پیش بینی‌های لازم  برای جلوگیری و کاهش تصادفات جاده‌ای در دستور کار قرار گیرد. همچنین، اعتبارات در حوزه راه متناسب با نیاز سازمان حمل و نقل و راهداری نیست، اما اگر امور  اولویت بندی بشوند کار‌ها بهتر انجام می‌شوند.

احداث بیش از ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دو سال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونق کشور از احداث بیش از ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دو سال خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دو سال اخیر احداث ۶۲۲ کیلومتر آزادراه در برنامه وزارت راه و شهرسازی بوده است، گفت: تاکنون بخش زیادی از این برنامه محقق شده و ۳۰۰ کیلومتر باقیمانده هم متوسط پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داشته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند. 

وی افزود: متوسط ساخت آزادراه بعد از انقلاب ۵۵ کیلومتر در سال بوده است و این یعنی رسیدن به رقم ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دو سال اقدامی بزرگ و نشانه همراهی دولت و سرمایه گذاران بوده که توانسته‌اند با وجود تورم و تحریم این اقدام بزرگ را انجام دهند.