شناسهٔ خبر: 9625 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

هشدار کارشناس بورس درباره ورود دلالان به بازار اوراق تسهیلات مسکن/ خرید اوراق تسهیلات مسکن با کارت‌های ملی اجاره‌ای

بورس یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به سرعت رونق بازار مسکن و همچنین شکوفایی بازار سرمایه در دو ماه آینده، بسیاری از دلالان و بورس‌بازان آماده خرید اوراق تسهیلات مسکن با نام‌ها و کارت‌ ملی‌های اجاره‌ای هستند تا آن را برای پایان شهریور و ماه‌های پس از آن با قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش برسانند.

سیدامیرحسین عسکری دیارجانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های آینده اظهار کرد: اوراق تسهیلات مسکن در دو ماه گذشته ابتدا در یک روند ثبات نسبی و سپس سقوط قیمتی قرار گرفت که دلایل فراوانی می‌توان برای آن متصور بود؛ مهمترین دلیل افت قیمت اوراق مسکن در سه هفته گذشته، تأثیرپذیری بازار ابزارهای نوین مالی فعال در فرابورس (مانند اوراق تسهیلات مسکن) از افت شاخص تالار بورس شیشه‌ای بود. این افت قیمت را تا ۶۴ هزار تومان نیز شاهد بودیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتظار کشیدن سهامداران و فعالان تالار حافظ برای اعلام توافق ایران و کشورهای ۱+۵ که نهایتا سبب شد تا شاخص‌های بازار سرمایه صعود جهش‌واری را تجربه کنند، گفت: این افزایش شاخص‌ها، سایر نهادها و ابزارهای مالی متصل به بازار سرمایه (از جمله اوراق تسهیلات مسکن) را نیز تحت تأثیر قرار دارد (که دیروز دوشنبه ۲۹ تیرماه به کانال ۷۵ هزار تومانی بازگشت) و با توجه به خوش بینی مردم در خصوص آینده پررونق بازار مسکن، پیش‌بینی می‌شود این رشد ادامه یابد.

عضو هیئت مدیره یک شرکت کارگزاری بورس وابسته به یکی از بانک‌های دولتی ادامه داد: بورس‌بازان و دلالان با توجه به رونق بازار سرمایه در ماه های آتی، در حال خرید برگه‌های حق تقدم («تسه») با تاریخ انقضای کوتاه و میان مدت با استفاده از کارت‌های ملی اجاره‌ای در فرابورس هستند تا در شهریور و ماه‌های پس از آن با قیمت بالای ۹۰ هزار تومان به بازار تزریق کنند.

هشدار به مردم و مسئولان فرابورس

این حقوقدان با هشدار نسبت به اقدام سفته‌بازان به مردم و مسئولان فرابورس به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: علت انتخاب برگه‌های با تاریخ انقضای کوتاه و میان‌مدت از سوی دلالان، پایین بودن قیمت این دسته از اوراق تسهیلات نسبت به اوراق با تاریخ انقضای دو سال بعد است؛ ضمن اینکه در هنگام فروش نیز صاحبان این اوراق با ایجاد جنگ روانی احتمال افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا ۱۰۰ هزار تومان و همچنین تبلیغ این موضوع که برگه‌های تسهیلات مسکن در اختیار خود را تا سه هزار تومان زیر قیمت بازار سیاه می‌فروشند، اوراق در حال انقضای تاریخ مصرف را به خریداران عرضه کنند. حال آنکه خریداران از این نکته غافلند که شاید نتوانند در طول یک ماه پرونده وام خود را تکمیل کنند و آماده دریافت وام شوند./

برچسب‌ها:

نظر شما