شناسهٔ خبر: 96367 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج در شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران تصویب شد

عرفان مرادی مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به دستور العمل ترویج شهرک سازی در کشور از تصویب طرح شهرک نیشتمان سنندج به عنوان اولین طرح شهرک سازی در راستای این دستورالعمل در شورای عالی شهرسازی ومعماری کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(کردستان)، عرفان مرادی اظهار کرد: طرح جامع شهرک نیشتمان سنندج به کارفرمایی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و با نظارت فنی این اداره کل توسط گروه مهندسین دانشگاه کردستان تهیه شده است.

مرادی افزود: این طرح پس از طی مراحل قانونی در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، در ۱۸ مرداد امسال در جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری و با حضور وزیر راه وشهرسازی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طرح شهرک نیشتمان در عرصه ای به مساحت ۴۰۳هکتار در اراضی تحت مالکیت دولت و با ظرفیت جمعیت پذیری ۲۸هزار نفر در قالب حداکثر ۷هزار واحد مسکونی تهیه شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به نقش و عملکرد غالب مسکونی و اقامت دائم در شهرک نیشتمان از لحاظ نمودن دیگر نقش های مکمل در آن خبر داد و پاسخگویی به تقاضای موثر مسکن با توجه به محدودیت شدید زمین وایجاد موازنه متعادل عرضه و تقاضای زمین در شهر سنندج را از اهداف ساخت این شهرک عنوان کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: تامین بستر مناسب فضاهای مکمل شهر سنندج در حوزه توریستی،تفریحی،شهرخلاق موسیقی، دهکده سلامت،افزایش توان لجستیکی سنندج به عنوان مرکز استان و تقویت حوزه مراودات اقتصادی مرزی را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد.

به گفته مرادی شهرک نیشتمان می تواند با تامین زیر ساخت ها و امکانات لازم به عنوان کانون سکونتی جدید همگام با استقرار فضاها واماکن خدمات رسان گردشگری، ورزشی، فرهنگی، سلامت و بهداشت ،نقش مهمی را در پاسخگویی به نیازهای متنوع حوزه شهرستان سنندج، فرا ناحیه و حتی در حوزه فرا مرزی با اقلیم کردستان عراق ایفا نماید.

وی همچنین با اشاره به مشخصات طرح جامع شهرک گفت: این طرح در قالب یک مرکز ناحیه و چهار محله با رویکردهای نوین شهرسازی شامل محلات با رویکرد توسعه محلات سنتی ، محله با رویکرد پایدار سنتی ، با رویکرد محله امن خانگی و شهری و محله با رویکرد توسعه حمل ونقل محور، طراحی و تهیه شده وضمنا حوزه و پهنه پدافند غیرعامل و فضاهای مدیریت بحران در ساختار طرح شهرک لحاظ شده است . 

مرادی با تشکر از زحمات مهندس اسلامی وزیر راه وشهرسازی ، شرکت عمران شهرهای جدید و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پشتیبانی و راهبری و تصویب طرح مذکور ، خاطرنشان ساختند پیرو تاکید وزیر راه وشهرسازی در آینده نزدیک شروع مطالعات مکان یابی و تهیه طرح جامع شهرک سازی برپایه یافته های نتایج امکان سنجی شهرک سازی در استان در شهرهای مرزی بانه ،مریوان و دومین شهربزرگ استان سقز نیز در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید ایران قرار گیرد .