شناسهٔ خبر: 96451 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تسهیل دسترسی شهرهای جدید به کلانشهر اصفهان

قطار شهری اسفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در حال مطالعه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی یکی از بهترین روشها در گسترش سیستم حمل و نقل عمومی بین شهرهای جدید و کلانشهر اصفهان است، اظهار کرد: در سالهای اخیر وضعیت شهرهای جدید اصفهان همچون بهارستان، فولادشهر و مجلسی تا حد زیادی ارتقاء یافته است ولی اکنون مساله مهم این شهرها، سیستم حمل و نقل است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی بیان داشت: قطارهای حومه‌ای به نوعی از قطارها گفته می‌شود که نقاط حومه شهر و شهرهای اقماری و جدید را به مرکز کلانشهر متصل می‌کند.  

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در حال مطالعه دارد، گفت: یک رینگ ریلی به طول ۱۱۸ کیلومتر سه شهر جدید فولادشهر، مجلسی و بهارستان و همچنین شهرهای اقماری در این رینگ ریلی را به کلانشهر اصفهان متصل می‌کند.  
 
وی افزود: قطار حومه‌ای اصفهان به شاهین‌شهر به طول ۱۹.۵ کیلومتر و اصفهان به نجف‌آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر از دیگر خطوط قطار حومه‌ای مصوب اصفهان است.  

قاری‌قرآن اذعان داشت: درحال حاضر دو محور فرودگاه شهید بهشتی به میدان لاله (محور تشریفات) بطول ۱۵.۵ کیلومتر و اصفهان به شهرضا بطول ۳۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌های قطار حومه‌ای در حال مطالعه در استان اصفهان است.   

وی با بیان اینکه ارتقاء وضعیت پیرامون اصفهان، تسهیل دسترسی و ایجاد حمل و نقل مناسب از نکات بسیار ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان است گفت: امروزه از میان خواسته‌های جمعیت شهر نشین، حل معضل مسکن جایگاه ویژه ای دارد و پاسخ اصولی به این نیاز، شالوده توسعه موزون را پی‌ریزی می‌کند. که قانونگذاری، برنامه‌ریزی، تهیه و اجرای شهرهای جدید در ادوار زمانی به شکل‌های مختلف در کشور یکی از راهکارهایی است که در پاسخ به این موضوع طراحی و اجرا شده است.  

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید یکی از بهترین روشها در گسترش سیستم حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی است که در تمام دنیا تجربه شده است. اذعان داشت: این سیستم حمل و نقلی دارای امنیت و ایمنی بالا بوده و موجب کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و ترافیک می‌شود و این عوامل علت نگاه ویژه به توسعه حمل ونقل ریلی یا توسعه ناوگان قطار شهری و بین شهری در اطراف کلانشهرها است.  

وی بیان داشت: اصفهان سومین شهر بزرگ ایران و هجدهمین کلانشهر پر جمعیت خاورمیانه است. ایجاد چندین مجتمع صنعتی بزرگ در کنار شهر اصفهان مثل فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پلی اکریل و پالایشگاه اصفهان که همراه با نیاز به جذب نیروی کار بود باعث سرازیر شدن سیل مهاجران مختلف به شهر اصفهان شد.  

قاری‌قرآن گفت: از همان سالها سعی شد با احداث شهرهای اقماری و جدید در اطراف اصفهان از میزان جمعیت ورودی به شهر کاسته شود که می‌توان به خانه اصفهان،  ملک‌شهر، شاهین‌شهر، سپاهان‌شهر و سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی اشاره کرد.  

وی افزود: با این وجود هنوز درخواست سکونت در اصفهان زیاد است ولی شهر اصفهان دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد و تنها راه حل برای برون رفت از این مشکلات فعلی ارتقاء بخشیدن به وضعیت پیرامون اصفهان است.  

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ما باید وضعیت پیرامون اصفهان را ارتقاء بخشیده و رفاه و آسایش مردم در این نواحی را بالا ببریم تصریح کرد: با افزایش تسهیل دسترسی به کلان‌شهر اصفهان، بسیاری از تقاضاها برای سکونت و تمرکز بر این شهر، کاهش می‌یابد.  

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی واقتصادی کشور، با ایجاد شرکت قطار حومه‌ای در استان اصفهان، شاهد آینده روشنی برای این سیستم حمل و‌ نقلی در استان باشیم.