شناسهٔ خبر: 96452 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رضایی کوچی بعد از جلسه با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرد:

اعتماد کمیسیون عمران به وزرای پیشنهادی کشور و راه وشهرسازی/ لزوم افزایش سهم ایران از درآمدهای ترانزیتی/ اهمیت بالا رفتن سهم ناچیز ایران از اقتصاد دریا/ تاکید بر رفع ضعف عملکرد در توسعه ریلی کشور و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها

محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیران پیشنهادی کشور و راه و شهرسازی توانستند اعتماد اکثر قاطع کمیسیون عمران را به دست آوردند و هر دو وزیر مورد حمایت قرار خواهند گرفت.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد رضا رضایی کوچی امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیران پیشنهادی کشور و راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز در کمیسیون عمران میزبان وزیران پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور بودیم.

وی افزود: به عنوان کمیسیون تخصصی برای هر دو وزیر پیشنهادی این دو وزارتخانه دو ساعت وقت گذاشته شد و در این جلسه وزیران برنامه های خودشان را ارایه دادند. همچنین نمایندگان مجلس در این کمیسیون ها انتظارات و توقعات خودشان را اعلام کردند و به برنامه های بالا دستی و بودجه سالانه اشاره شد تا هر دو وزیر به موارد مخصوص برنامه ششم توجه داشته باشند.

 ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در نشست امروز که با حضور وزیر پیشنهادی راه و کشور برگزار شد همچنین به بحث فرسودگی جاده‌های شهری و روستایی و ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور نیز اشاره شد.

سهم پایین ایران از درآمدهای ترانزیتی به واسطه ضعف دیپلماسی اقتصادی

وی با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در این نشست بیان کرد: در ادامه نیز به مشکلات موجود در بحث حمل نقل هوایی، ریلی و جاده ای اشاره شد. مخصوصا اینکه در بحث درآمدهای ترانزیتی که سهم ما بسیار ناچیز است در حالی که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند گذرگاه عبور بار از چین و هند به سمت اروپا باشد اما به علت سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی سهم ما از درآمدهای ترانزیتی بسیار ناچیز است.

ضعف عملکرد در توسعه ریلی کشور براساس برنامه ششم توسعه

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد بحث شبکه ریلی بود که حتی محل های تولید بار نیز به شبکه ریلی متصل نبوده در حالی که قرار بود بر اساس برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد حمل بار در کشوز توسط شبکه ریلی صورت گیرد، این رقم امروز کمتر از ۱۰ درصد بوده و ما در توسعه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم. بحث حمل و نقل هوایی از دیگر مواردی بود که مطرح شد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: ناوگان ما واقعا فرسوده بوده و ۵۰ درصد هواپیما ما زمین گیر شده است. بلیت ها گران، نظارت ها ضعیف و تاخیر ها بالا است. این مشکلات به ضعف در مدیریت این حوزه باز می گردد که باید اصلاح شود.

سهم ناچیز ایران از اقتصاد دریا با وجود ۵۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی

این نماینده مجلس همچنین افزود: همچنین در این جلسه به وضعیت بنادر کشور اشاره شد که ما با وجود اینکه ۵۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم اما سهم ما از اقتصاد دریا بسیار ناچیز است.

رضایی کوچی یادآور شد: در نشست امروز به بحث فرسودگی جاده های شهری و روستایی و ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور نیز اشاره شد. برای همه این مباحث راهکار و پیشنهاد ارائه دادیم. قرار شد در جلسات بعدی با وزیر راه و شهرسازی بیشتر در این زمینه بحث کارشناسی صورت گیرد.

امکان هدایت درآمدهای ترانزیتی و نقدینگی در اختیار مردم به پروژه های عمرانی کشور

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما بحث درآمدهای ترانزیتی و نقدینگی که در اختیار مردم است، می تواند به سمت پروژه های عمرانی کشور هدایت شود. بحث فاینانس داخلی و استفاده از منابع بانکی و در نهایت بحث افزایش اعتبارات دولتی از مواردی است که کمیسیون عمران تاکید دارد وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند.