شناسهٔ خبر: 96469 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پروژه ارمغان بجنورد ۲۸۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت می کند

پروژه ارمغان بجنورد ۲۸۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت می کند راه و شهرسازی خراسان شمالی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی از دریافت ۲۸۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای پروژه ارمغان بجنورد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، علی فخرانی گفت: پیرو قرارداد عاملیت بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و بانک مسکن و با عنایت به رویکرد و سیاست دولت در نوسازی و بهسازی محلات هدف در بافت های ناکارآمد شهری و ایجاد مشوق ها و امتیازات ویژه در پلاک های فرسوده شهری تسهیلات بدون سپرده با نرخ ۱۸ درصد و اوراق گواهی حق تقدم با نرخ ۱۶ درصد و همچنین تسهیلات از محل قرارداد عاملیت با نرخ سود ۹ درصد به مبلغ حدود ۲۸۸ میلیارد ریال به پروژه ارمغان بجنورد پرداخت خواهد شد که تسهیلات می تواند رکورد ۱۲ ساله پروژه مذکور را خاتمه دهد.

وی درباره مشکلات پروژه ارمغان اظهار داشت: شرکت ارمغان برای احداث ۲۱۸ واحد مسکونی و ۹ واحد تجاری در سال ۸۷ در قالب قرارداد مشارکتی شروع به کار کرد که متأسفانه به دلایل متعدد از جمله ناتوانی و ضعف کارگزار وقت دولت، عدم نظارت کافی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پروژه، تخلفات عدیده فنی، حقوقی، شهرسازی در پروژه توسط سرمایه گذار طرف قرارداد دولت و مانورهای متقلبانه سرمایه گذار پروژه باعث رکود تعطیلی شد.

وی اضافه کرد : با پیگیری های اداره کل راه و شهرسازی استان مبنی بر تفویض اختیار پروژه به استان از شرکت بازآفرینی شهری ایران خوشبختانه اخیراً و در سال جدید پروژه به استان تفویض اختیار گردید و به منظور برون رفت از شرایط فعلی و با هماهنگی های به عمل آمده با دادگستری کل استان برنامه ریزی های عملیاتی تدوین شده است.

 فخرانی تصریح کرد: در قدم اول ضرورت شفاف سازی و احصاء دقیق  تخلفات پروژه در دستور کار قرار گرفته است و بزودی در کمیسیون ماده ۵ طرح تفضیلی بجنورد طرح خواهد شد.

وی عنوان کرد : پس از تعیین تکلیف تخلفات و اخذ گواهی عدم خلاف از شهرداری بجنورد سرمایه گذار جهت اخذ تسهیلات حمایتی و بدون سپرده به بانک عامل معرفی خواهد شد.

وی افزود : ضمناً به سرمایه گذار جهت رفع و رجوع مشکلات بانکی خود از جمله حل و فصل چک های برگشتی، بدهی های معوقه، حسابرسی سالیانه و نصاب مالکانه فرصت داده شده است که در صورتی که سرمایه گذار نتواند با قید فوریت نسبت به حل مشکلات مذکور در جهت ارائه مدارک و مستندات به بانک مسکن اقدام نماید ناگزیر قرارداد با سرمایه گذار فسخ گردید و شریک جدید جهت ادامه کار انتخاب خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: با پشتیبانی و حمایت های بی دریغ دادگستری کل از جمله شخص رئیس کل محترم دادگستری از پروژه های مسأله دار مسکن در استان و همچنین تفویض اختیار انجام شده به اداره کل راه و شهرسازی توسط وزارتخانه متبوع این انتظار می رود که در سال جاری مشکلات کثیر پروژه ارمغان یکی پس از دیگری حل و فصل گردد و چنانچه اعضاء محترم کمیسیون ماده ۵ طرح تفضیلی بجنورد و همچنین شهرداری از پروژه ارمغان حمایت به عمل آورند با پیگیری های اداره کل راه و شهرسازی پروژه از حالت رکود خارج خواهد شد.

وی گفت: هر چند که فسخ قرارداد مذکور و اخراج سرمایه گذار به سهولت می تواند صورت پذیرد، و لیکن حرفه و صلاح پروژه می طلبد که ابتدا روش های غیر از فسخ را دنبال نماییم چرا که فسخ قرارداد پروژه را بن بست خارج نخواهد کرد و گره های موجود را افزایش خواهد داد.

 فخرانی اضافه کرد: مطالبات عمومی مردم در بهسازی و نوسازی مرکز شهر بجنورد و ارتقاء کیفیت محیطی محلی سازمان پیرامون پروژه ارمغان و تکالیف قانونی شهرداری و دستگاه های اجرایی ضرورت تسریع در اتمام پروژه ارمغان را بیشتر آشکار می سازد.

در حال حاضر پروژه ارمغان ۲۳۶ واحد در حال اجرا دارد که ۶۰ واحد آن تکمیل گردیده است که متأسفانه به دلیل بد عهدی های سرمایه گذار امکان سکونت پیش خریداران تاکنون میسر نشده است.